سفارش تبلیغ
صبا ویژن
Live Traffic Feed
عرضه پن یا همان «ناس» افاغنه که زمانی ماده تنفرآور در بین اقشار جامعه بود، هم اکنون با استقبال شدید دانش‌آموزان و دانشجویان بخصوص در شب‌های امتحان روبه‌رو شده که بشدت خطرآفرین است.

پن ماده‌ای نشاط‌آور است که تا چندی قبل توسط برخی اتباع بیگانه بویژه افاغنه استفاده می‌شد اما امروز با ایجاد تغییری جزیی، به یکی از پرطرفدارترین مواد مخدر بین جوانان بخصوص دانش‌آموزان و دانشجویان آن هم در شب‌های امتحان مبدل شده است.

استفاده از این مواد علاوه بر این که موجب نشاط کاذب مصرف کننده می‌شود، حالت خواب‌آلودگی را برطرف می‌کند و همین مسئله موجب توجه بیش از حد جوانان بخصوص قشر تحصیلکرده به این ماده می‌شود.

عوارض استفاده از این ماده نیز زخم شدن لثه‌ها و در نهایت عادت کردن سیستم بدن به این ماده است. حال آن که مصرف کننده برای رسیدن به حالت قبل، دنبال ماده مخدر قوی‌تر می‌رود و قدم به قدم در دام اعتیاد گام برمی‌دارد؛

به همین دلیل نیز لقب دروازه اعتیاد به این ماده نشاط‌آور داده شده است. هر چند که پن به دلیل نداشتن مرفین، جزو مواد مخدر محسوب نمی‌شود اما بدون شک این ماده می‌تواند گام نخست در راه اعتیاد و مصرف مواد مخدر دیگر باشد.

 نکته جالب و قابل توجه، عرضه گسترده این ماده در سوپرمارکت‌ها با نام‌های مختلف و با استفاده از بسته‌بندی‌های زیبا و جذاب است که یکی از این نام‌ها، پن پرک است.

استفاده از این مواد علاوه بر این که موجب نشاط کاذب مصرف کننده می‌شود، حالت خواب‌آلودگی را برطرف می‌کند و همین مسئله موجب توجه بیش از حد جوانان بخصوص قشر تحصیلکرده به این ماده می‌شود

هرچند طی سال‌های اخیر قانون مبارزه با مواد مخدر در حال بازبینی است و در این قانون برخورد با مواد نشاط‌آور نیز در دستور کار قرار گرفته است، اما روال کند بررسی و تصویب این قانون جای تأمل دارد.

مواد مخدر با محتوا و رنگ و بوی جدید می تواند جذابیت های خاص خود را داشته و هر بار تعدادی بی شمار را در دام خود گرفتار کند. جالب این جاست که این نوع محصولات با نام هایی غیر از مخدر و اعتیاد آور به فروش می رسد و از آثار مثبتی که برای جسم و یا روح در کوتاه مدت دارد برای بازاریابی و فروش آن بهره می برند.

چه خوب است که بیش از پیش بر مواد مصرفی و خوراکی خود دقت نظر داشته باشیم و از خرید اجناس ناشناخته هر چند با آثار مثبت بر حذر بوده و کودکان و نوجوانان خود را نیز از آنها پرهیز دهیم. باید چشمانمان را باز تر کنیم. اکنون خطر به پشت درهای خانه آمده و اگر آن را باور کنیم بیشتر می توانیم از خود مراقبت کنیم.

 خبرگزاری مهرمقالات مرتبطانحطاط به شکل کاملا جدی  ،مریضی حاصل تنهایی  ،وقتی فرزندم سیگار می کشد  ،مرگ تدریجی ، خداحافظ!  ،ممنوعیت برای همیشه  ،مراقب خوشبختی شیشه‌ای باش!  ،برخلاف جریان آب شنا کن  ،کراک بیاد به بازار ،تریاک می شه...  ،اعتیادچون دیابت باید درمان شود!  ،یامدهای پزشکی اعتیاد چه چیزهایی هستند؟


[ سه شنبه 89/6/23 ] [ 10:32 صبح ] [ علی فغانی ]

یکی از دغدغه ها و مسائل مهم جوانان مسئله اشتغال و خودکفائی و استقلال اقتصادی است. نیروی جوان و جوانی اقتضا می کند تا در اولین فرصت ها پس از فراغت از تحصیل و یا همزمان با آن در زمینه ای کاری خود را مشغول کند . متاسفانه بسیاری از جوانان تصور می کنند که جوانی کردن یعنی آزاد بودن از هر گونه قید و بند و محدودیت و زحمت.

 در حالی که جوانانی مورد ستایش قرار می گیرند که از قوه و بنیه بدنی خود کمال استفاده را داشته باشند و زمان را به بطالت نگذرانند .

خداوند می فرماید:«و لقد مکّنّاکم فی الارض و جعلنا لکم فیها معایش قلیلاً ما تشکرون»(1)

ما شما را از امکانات زمین برخوردار ساختیم و وسیله ی معیشت شما را در آن قرار دادیم و شما بسیار کم سپاسگزارید.

اشتغال به کار و قبول مسئولیت، لازمه ی زندگی بشری است و از مهم ترین مسائل جوانان است. در مقابل آن، شانه از زیربار کار خالی کردن و سربار جامعه شدن از نظر اسلام، محکوم و مردود است. رسول اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید:کسی که سربار جامعه باشد ملعون است.(2)

جوان باید از آغاز زندگی جویای کار باشد، خود را آماده ی پذیرش شغل نماید، روح استقلال طلبی را احیا نماید و از خوردن محصول کار دیگران نفرت داشته باشد.

رسول اکرم صلی الله علیه وآله در ایام خردسالی که نزد مادر رضاعی خود، حلیمه ی سعدیه بود، روزی به او گفت: مادر، برادرهای من روزها کجا می روند که مرا تنها می گذارند؟ حلیمه پاسخ داد: آنان می روند شترها را بچرانند، چون اگر شترها سیر نشوند، ما نمی توانیم از شیر آنها استفاده کنیم. این کودک خردسال پس از مکثی گفت: مادر در حق من انصاف روا نداشتی! پرسید: چرا عزیزم؟ گفت این درست نیست که من زیر سایه باشم و برادرهای من در زیر آفتاب دنبال شترها و آن گاه من (بدون زحمت) از دست رنج آنها استفاده نمایم!

در احادیث، بیکاری به شدت مذمت شده و از شغل و حرفه داشتن و زحمت روزی کشیدن تمجید شده است.

رسول اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید:«انّ الله یبعض العبد الصّحیح الفارغ»(3) خداوند دشمن بنده ای است که بدنش سالم است و کاری ندارد.

رسول اکرم صلی الله علیه وآله وقتی کسی را می دید و از او و جوانی و سلامت جسم او خوشش می آمد، می فرمود: «هل له حرفةٌ؟ فان قالوا: لا قال: سَقَطَ من عینی»؛ آیا این مرد دارای شغل و هنر و حرفه ای است؟ اگر می گفتند نه، می فرمود: از چشم من افتاد.

نیز آن حضرت دو نعمت را ذکر می کند  که بسیاری از مردم از آن خوب استفاده نمی کنند و مغبون می شوند: صحت بدن و فراغ بال. شاید بتوان این دو نعمت را آسایش روان و جسم تعبیر نمود که بسیاری از افراد بویژه در سنین جوانی که از این دو نعمت برخوردارند قدر آن را نداسته و استفاده لازم را نمی کنند .

امام علی علیه السلام بیکاری را مفسده انگیز می داند(4) ، چرا که در زمان بیکاری ذهن و تخیلات افراد به ناکجاآبادی می رود که نتیجه اش نامعلوم است . بسیاری  از بیماری های روحی و افکار پریشان در افرادی به وجود می آید که برنامه مشخصی در زندگی روزانه خود ندارند و صبح را با بی هدفی شب می کنند.

پاورقی ها: 1- سوره ی اعراف، آیه ی 10. 2- تحف العقول، ص 37. 3- میزان الحکمه باب فرغ. 4- ارشاد مفید، ج 1، ص 289.    (بر گرفته از کتاب "جوان موفق"/ نوشته عباس رحیمی)


[ سه شنبه 89/6/23 ] [ 10:27 صبح ] [ علی فغانی ]

انا لله و انا الیه راجعون در این مصیبت جانگداز ، باید چشم ها ، خون بگرید ، چرا که منشور جاوید انسانیت و لوح ماندگار شرافت، و قاموس کرامت ، بدست انسان نماهای پیرو ابلیس ، زبانه می کشد ، پس تا روز از پی شب می آید، باید در این مصیبت جانکاه ، گریبان چاک داد و سر بر محمل به لطم نیلی ساخت و اشک ماتم ریخت و با اندوه هم خانه شد .هم زمان با مراسم نهمین سالگرد حملات 11 سپتامبر، صدها تن از موافقان و مخالفان بنای مرکز اسلامی، در نیویورک تظاهرات جداگانه ای برگزار کردند. گروهی با تفکرات ضد اسلامی در مقابل کاخ سفید تجمع کردند و رئیس این گروه یک نسخه از قرآن کریم را آتش زد.یک گروه تندروی آمریکایی دیگر نیز با هتاکی به کتاب آسمانی قرآن، آیات ترجمه شده به انگلیسی را پاره کرد.

در سالگرد 11 سپتامبر یک نسخه از قرآن کریم در منطقه "گراند سیرو" نیز آتش زده شد. در ایالت کانزاس هم یک کشیش اعلام کرد که روز جدیدی را برای به آتش کشیدن قرآن کریم مشخص خواهد کرد.

از سوی دیگر پایگاه خبری الجزیره اعلام کرد که یک گروه کوچک مسیحی در مقابل کاخ سفید در اقدامی اسفناک، صفحاتی از قرآن کریم را پاره کردند. این گروه با این ادعا که به اعتقاد آنها، قرآن، دروغی، اسلامی است، در مقابل کاخ سفید اقدام به پاره کردن کتاب مقدس مسلمانان نمودند. این جماعت گمراه، اعلام کردند که این اقدام را با هدف گرامیداشت سالگرد حادثه 11 سپتامبر انجام داده اند. یکی از اعضای این گروه مسیحی در سخنانی گستاخانه در توجیه عملکرد خود مدعی شد که یکی از دلایل ما در انجام این عمل، متوقف کردن دروغ های اسلام است!! اما آنان باید بدانند که"یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ " مى‏خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه "خدا" گرچه کافران را ناخوش افتد، نور خود را کامل خواهد گردانید .

با صدای رسا اعلام می کنیم که منطق قرآن آتش زدنی نیست و آنچه که آتش می‌گیرد هویت آتش زنندگان است.

در این مراسم یکی از کفار مسیحی، آیه هایی از قرآن را تلاوت کرد و سپس این کتاب مقدس که به زبان انگلیسی ترجمه شده بود را پاره کرد. این در حالی است که پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) در دقایق اولیه وقوع این جنایت، هیچ مداخله ای نکرد و اجازه داد تصویربرداران با آسودگی، از این اقدام توهین آمیز فیلم بگیرند و آنگاه چند مامور، پس از دقایقی از تماشای این عمل شنیع، وارد عمل شده و عامل هتاک این اقدام را با احترام و به آرامی از صحنه دور کردند.

مسیحیت و اعتقادات مسیحیان، امروز به ابزاری برای سرمداران کاخ سفید جهت رسیدن به مقاصد شوم و سیاست های استکباریشان تبدیل شده است. امروز "آمریکا" به اسم مسیحیت، حضرت عیسی را زیر سؤال می‌برد و بدین وسیله؛ آمریکایی ها، از دین مسیح، دینی هتاک ساخته اند. چرا که یقیناً مسیحیت نیز چنین جنایتی را محکوم می کند.

اهانت به قرآن بر خلاف ارزش‌های مسیحیان است. همه کسانی که صاحب دین و کتاب آسمانی هستند باید به ادیان دیگر، احترام بگذارند، همانگونه که قرآن نیز چنین منطقی را بیان می فرماید و در حقیقت؛ اهانت به یکی از ادیان الهی یعنی اهانت به دیگر ادیان الهی. آتش زدن قرآن، آتش زدن تمام ادیان الهی است .

با صدای رسا اعلام می کنیم که منطق قرآن آتش زدنی نیست و آنچه که آتش می‌گیرد هویت آتش زنندگان است.

شگفتا؛ که گمراهان این جنایت می گویند :  ما به خاطر سالگرد حادثه 11 سپتامبر دست به چنین فاجعه ددمنشانه ای می زنیم. باید به آنان گفت : سخت در اشتباهید ! "قَالُوا طَائِرُکُمْ مَعَکُمْ أَئِن ذُکِّرْتُم بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ" شومىِ شما با خود شماست.  اگر یادتان آورند، بلکه شما جماعتی تجاوزگر هستید و باید بدانید آن جنایت نیز جنایتی بود که خود بر خویشتن روا داشتید و سران مشرک شما چنین رخدادی را بر شما رقم زدند؛ چرا سراغش را از قرآن می گیرید؟ مضافاً اگر قرار بود که به خاطر ستم به گروهی که هر کدامشان صاحب شریعتی هستند، به دینی اهانت شود؛ پس این همه سکوت در مقابل صهیونیسم گردنکش و یهودیان جنایت پیشه، برای چیست؟

ما پیرو آیینی هستیم که پیشوایش امیرالمومنین علی علیه‌السلام، بی حرمتی به زن یهودی در قلمرو حکومتش را بر نمی تابد و به خاطر آن رخداد، طلب مرگ می نماید ،بیش از  60 سال است که سرزمین مقدس مسلمانان در فلسطین اشغالی را  به زور غصب نموده اند و فلسطینیان بی پناه را از خانه و کاشانه رانده اند. و ماجرا به اینجا ختم نمی شود چرا که هر روز شاهد جنایات وحشیانه آنان در این اقلیم مقدس هستیم و هر روز کودکان و زنان بی دفاع، مورد حملات صهیونیسم قرار می گیرند و به خاک و خون کشیده می شوند.

آنان را چه می شود که به خاطر، رخداد  11سپتامبر ، به کاخ سفید شیطنت می آیند و گناهکار این حادثه را مسلمانان می‌دانند. حال آن که مسلمانان آزاده و پیروان دین محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) از حوادث 11 سپتامبر ، ابوغریب ،  تاسوکی و گوانتانامو ، بیزاری می جویند و سر نخ تمام این جنایت ها را در اطاق های همان کاخ شوم شیطنت، می جویند .

ما پیرو آیینی هستیم که پیشوایش امیرالمومنین علی علیه‌السلام، بی حرمتی به زن یهودی در قلمرو حکومتش را بر نمی تابد و به خاطر آن رخداد، طلب مرگ می نماید .

کجایند کسانی که حوادث جنایتکارانه جهان را نمی بینند و ستمهای همواره و هر روزه در جهان را هیچ می پندارند و سکوت مرگبار، دهانشان را ممهور کرده است و اینک میداندار فتنه ای دیگر در جهان شده اند ؟

آیا آنان  انسانیت مظلوم در الخلیل و باریکه غزه را حس نکرده اند؟ آیا آنان شرافت پایمال شده در زیر چکمه های فرزندان یهودا در وادی عفرون را ندیده اند ؟ چه شد که  اینک در سالروز جنایت صهیونیستی دیگر ، پیراهن موشدایان را به نیزه کرده اند ؟ و اشک تمساح را با نیش خندهای ابلیس آمیخته و به پیکره انسانیت، می تازند ؟ اما بلندی های جولان را فتح بزرگ می نامند؟

آیا وقت آن نشده که سردمداران بلاد اسلامی ، رقیمه ای و صدایی بلند سازند و بر لوح جهان بیاویزند ؟

آیا مسلمانان نمی توانند در مقابل این همه ستم ، به صاحبان ادیان یهودی و مسیحی بتازند ؟ و جنگ های صلیبی، دوباره احیاء گردد؟ در پاسخ باید گفت که دین مقدس اسلام، چون بر مبنای منطق و عقلانیت استوار گردیده، پاسخ تمام این جنایت ها  را با همان سنت سنیه خویش ، به سوی آنان گسیل می دارد ، باشد تا آنان به خود آیند !!

مسلمانان را اندیشه بر آن است که باید به همه پیامبران و ادیان الهی احترام گذاشت، همانگونه که قرآن می فرماید: "وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ  فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ" و آنهایى را که جز خدا مى‏خوانند دشنام مدهید که آنان از روى دشمنى [و] به نادانى، خدا را دشنام خواهند داد

مسلمانان را اندیشه بر آن است که باید به همه پیامبران و ادیان الهی احترام گذاشت، همانگونه که قرآن می فرماید: "وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ  فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ" و آنهایى را که جز خدا مى‏خوانند دشنام مدهید که آنان از روى دشمنى [و] به نادانى، خدا را دشنام خواهند داد .

و اما اینک و در این مصیبت جانگداز ، باید چشم ها ، خون بگرید ، چرا که منشور جاوید انسانیت و لوح ماندگار شرافت، و قاموس کرامت ، بدست انسان نماهای پیرو ابلیس ، در آتش نمرودیان ، زبانه می کشد ، پس تا روز از پی شب می آید، باید در این مصیبت جانکاه ، گریبان چاک داد و سر بر محمل به لطم نیلی ساخت و اشک ماتم ریخت و با اندوه هم خانه شد.

و به یقین خون غیرت مسلمانان به جوش آمده و در مقابل این جنایت سخت و  اسفبار ، مُهر زبان بر گشوده و بر عاملان آن گستاخی و عداوت بر علیه خدای قاهر متعال، می تازد.

تبیانیان نیز در اندوه این غم بزرگ به سوگ می نشینند و این ضایعه مولمه را به محضر مقدس حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه مسلمانان و قرآن دوستان عالم تسلیت گفته و از خدای بزرگ شتاب در امر ظهور آن قرآن ناطق را خواستار است . منبع : سایت تبیان ( دین واندیشه)


[ سه شنبه 89/6/23 ] [ 9:41 صبح ] [ علی فغانی ]

دلم به عنوان یک شیعه مسلمان بدرد آمد ونمی توانم سکوت کنم وبا فریاد در این فضای مجازی می گویم خداوندا خودت فریادر س هستی عنایتی کن. شیطانیسم وصهیونیسم ریشه تمام نابسامانیها در سطح جهان هستند .این کار زشت واحماقانه نیز توسط چند کشیش اجیر شده ابله که بویی از شرافت وانسانیت نبرده اند انجام گرفته است آنجا روبروی کاخ سفید با بنا کردن نماد شیطان پرستی ( ابلیسک) رؤسای جمهور آمریکا در پای این نماد قسم یاد می کنند نباید توقع رفتاری غیر این را داشت . سیاست آنها مبارزه با خدا وقرآن کریم است . واقعا ترویج فرقه ظاله شیطانپرستی ، همجنس بازی ودر ج نماد شیطانپرستی ( چشم شیطان ) بر روی دلار آمریکا وبنای ابلیسک که یکی دیگر از نمادهای شیطانپرستی است در آمریکا وسراسر اروپا وقانونی کردن همجنس بازی و..... لشگر کشی به عراق سرزمین ونماد وسمبل مبارزه تشیع همه وهمه نشان از بستر سازی یک چنگ صلیبی تمام عیار از دیدگاه آنها دارد ، ولی با پیام پیامبرگونه رهبرمان نقش این ظالمان زالو صفت نقش بر اب خواهد شد . به امید روزی که خود خداوند متعال پاسخ این کار سخیف و زشت چند احمق ونادان را بدهد. انشاءالله .    


[ سه شنبه 89/6/23 ] [ 8:2 صبح ] [ علی فغانی ]

فرزندان دلبندم، ( محمد مهدی ، زهرا ومحدثه ) وکلیه فرزندان ایران اسلامی سلامی دلپذیرتر از نسیم بهاری و خوشبوتر از گل‌های کوهساری و گرمتر از چشمه خورشید و روشنتر از سپیده‌دمان به شما تقدیم می‌دارم؛ سلامی برخاسته از پرده جان، سلامی پرورده شور و اشتیاق. گرامی فرزندانم، ای شکوفه آرزو و بهار امیدم، امید آن دارم که چون باد همیشه تکاپوگر و چون برق، همواره ظلمت‌شکاف و چون مهر، همیشه پرتو‌افشان و چون بدر، هماره شب‌زنده‌دار و چون شباهنگ همه شب سحرخیز باشی. ای دل‌پسندان دلخواه، دلم می‌خواهد چون ستاره بر لب بام هستی بدرخشید و چون کهکشان از افق‌های بلند بتابید؛ چون قلّه هیمالیا، بر آسمان سرکشی و چون شفق، نور آفتاب را در سینه خود نگهدارید؛ چون ارواح پاک از فرط صفا به عرش پر گیرید و چون مسیح بر آسمان عروج کنید؛ چون امواج یک لحظه از حرکت باز‌نایستید؛ چون دریا عمیق و بی‌کران باشید. دلم می‌خواهد چون صدف، پر گوهر اما خاموش باشید؛ چون براق، مرکب جان خویش گردید و آسمان‌ها را درنوردید تا پیمبر جانتان را به معراج قُرب جانان برسانید. دلم می‌خواهد در اخلاص، سلمان و در زهد اباذر و در اسرار، کمیل و در شوق و استقامت حجر بن عدی، در بیان حجّت، هشام بن حکم و در علم و حکمت، مؤمن الطّاق و در عرفان و عمل اویس قَرن و در صبر و ثبات، زینب زمان باشید. نور چشمانم، چشم دارم که کم از ذره نباشید که با همه خردی، همتی بلند دارد و تا به آفتاب نرسد، پای از سیر و دست از طلب نکشد. ذر? خرد به خورشید رسید از سبـکی ماند سرگشـته به راه آن که سبـک‌بار نشد آشنا باش کزین پـرده خبرها شنـوی گوش بیـگانه ز اسرار، خبـر‌دار نشد می‌خواهم کم از نحل نباشید، نمی‌بینید که با همه ضعف و ناتوانی چه شیرین‌کار و سازمان‌دیده و پرتلاش، دوست‌نواز و دشمن‌گداز است. جز از گل‌های پاک ننوشد؛ از گل‌های هرزه و بدبو بپرهیزد و جز بر گیاهان پاک ننشیند و برنخیزد. می‌خواهم دریا باشی نه حباب، دریا باشی که قطرات سرگردان باران و رودهای بی‌قرار و جوی‌ها و نهرهای بی‌پناه را در سینه خود جای دهید و از الطاف بی‌دریغ خویش همه را بهره‌مند سازید، حباب نباشید که سبک‌مایه و تنگ‌حوصله بوده، از پروا آکنده باشید که فرجام هوا زوال و فناست. حباب آسا هوای خودنمائی کرد دلتنگم شدم هم صحبت دریا چو ترک این هوا کردم چو دریا باشید که ظاهرش از باطنش بهتر است؛ نه چون حباب که ظاهری آراسته دارد و باطنی خراب، بر باطن تهی خویش پرده از ریا و تزویر کشیده و سر به کبریائی برافراخته است و بدین جهت است که بد‌عاقبت است؛ نسیمی پرده‌اش بدرد و بادی آبرویش ببرد. می‌خواهم چون شمیم گل‌های کوهستانی باشید که از خود به‌درمی‌رود و به نقطه‌های دور پراکنده می‌گردد تا از عطر خویش دل‌های پریشان را جمع و جان‌های محزون را شاد و شکفته سازد و مبادا هرگز چون شعله به گِرد خویش پیچی و چون گردباد خودمحور باشید، نبینید که شعله از خودخواهی، دور و نزدیک را بسوزد تا خود برافروزد و گردباد از خودمحوری، غبار برانگیزد و فضا را تیره سازد؟! فرزندان دلبندم، نصیحتی خواسته بودید، چند جمله می‌نویسم شاید از آن میانه یکی کارگر افتد و تو را می‌سزد که اندرز پدرتان را به جان بپذیرید که هم شماشایسته و عاشقید و هم من، دلسوز و مشفق. فرزندانم، بزرگترین مانع رسیدن به کمال آلوده بودن به گناه است که گناه سمّ قتّال است و اسباب وبال. هر اندازه از گناه فاصله گیری، به خدا نزدیک شوی و هر چه بیشتر گناه را ترک کنی، رضای حق را بهتر جذب کنی. حافظ می‌گوید: در ره منزل لیـلی که خطرهاست در آن شرط اول قـدم آنست که مجنـــون باشی غوطه در اشک بزن، کاهل طریقت گویند پاک شو اول و پس دیده بر آن پاک انداز! عزیزانم، اول‌گام راهیان طریق حق، اطاعت فرمان و ترک عصیان است. جائی که صفی‌الله را با ترک اولائی ز بهشت می‌رانند؛ چگونه آلودگان را با آن همه گناه به بهشت فراخوانند؟! اگر می‌خواهی به قرب خدا رسی؛ باید ترک هوا کنی که صاحبان گناه، آبروئی ندارند و آنان را به کعبه رضای حق راهی نیست. بیچارگی و واماندگی و بدبختی بشر، همه از معصیت است که گناه، عامل ذلت و باعث نکبت و وسیله سلب توفیق و سبب لغزش از طریق است. دعای کمیل را با تفکر در واژه واژه آن بخوان تا از عواقب شوم گناه آگاه گردی.

خوب بیندیش که علی(علیه‌السلام) چه می‌گوید و آثار شوم گناه را چگونه بیان می‌فرماید. گاهی گناه، بلا نازل می‌سازد و گاه برکت می‌برد و گاه مانع رفع دعا و اجابت التماس بنده می‌گردد؛ گاهی حلاوت عبادت را از آدمی می‌گیرد که دل از گناه تیره می‌شود و توفیق از انسان دور می‌گردد. آن گاه در پایان دعا، بی‌تابی علی را با همه عصمت و طهارتش بنگر؛ درست چون مجروحی خون از بدن رفته و چون زمین‌خورده‌ای دست و پا شکسته و چون مصدومی در تصادف متلاشی گشته، دست استغاثه برمی‌آورد و فریاد برمی‌دارد و پریشان و بی‌طاقت می‌نالد که خدایا زود باش، شتاب کن، همین شب، همین ساعت، همین لحظه دستم را بگیر که می‌افتم، توفیقم بخش که این زهر هلاکم می‌کند، درمانم کن که این درد هم اکنون مرا می‌کشد. از درد به خود می‌پیچد که هر نفس، خطر مرگ تهدیدش می‌کند، ناله می‌زند و خدا را قسم می‌دهد که: «...ان تهب لی فی هذه اللّیله و فی هذه الساع کلّ جرم اجرمته و کلّ ذنب اذنبته...» راستی چه بی‌انصافی و بزرگ‌ستمی است که انسان با مولای مهربان خویش درافتد و با آن همه عنایت و نوازش و مرحمت که از او می‌بیند، باز جرئت ورزد و فرمان او را مخالفت نماید. آه، چه بی‌شرمی از این بالاتر و چه وقاحتی از این زشت‌تر؟ و چه گستاخی از این رسواتر؟ آه، چه خجلت‌آور است که او با بی‌نیازی، ناز تو کشد و تو با آن همه نیاز، به او پشت کنی!! او تو را فراخواند و تو فاصله گیری و به عقب برگردی؛ او در حق تو، وفا کند در پی وفا، کرم کند بر سر کرم و نعمت دهد پیاپی و نوایت رساند دمادم و تو در حق او، جفا کنی بر سر جفا و جرئت‌ ورزی در پی جرئت!! دعوتش را نپذیری و محبتش را ناسپاسی کنی. کفران ورزی و سرپیچی کنی. وای و صد وای از این جسارت که او تو را جوید و خواند و تو از او در غفلت به سر بری. او به تو رو می‌آرد و تو از او بگریزی. او به گرمی پاسخت گوید و تو دعوتش را اجابت نکنی. عزیز ان من، هر گناهی جسارت به خداست. این همه جسارت را چگونه تحمل می‌کنید؟! آیا روزی می‌توانی آن را تلافی کنید. دعای توبه امام زین العابدین (ع)را بخوانید؛ ببینید و بیندیشید، بخوانید و بازبخوانید. بنگر یدکه چگونه گناه در نظر وی عظیم و غیر‌قابل‌جبران است. می‌فرماید: «اگر آن قدر دستم را به درگاه تو بلند سازم تا بازوانم از پیکر فروافتد و اگر در برابرت به معذرت رکوع روم و آن‌قدر رکوعم را طولانی کنم تا پشتم بشکند و اگر در برابر تو آن‌قدر به خاک افتم تا مهره‌های گردنم از کار افتد و اگر تلافی گناه را همه عمر به جای نان و آب، خاک و خاکستر خورم با این همه شایسته بخشش یک گناه نگردم.» فرزندانم، خوب در گناهان گذشته و حال خویش بیندیشید و همواره آن را به یاد داشته باشید و همواره هراسان و بیمناک باشید که کار گناه وخیم است و عاقبتش نامعلوم. اگر شماآن را فراموش کنید، خدا فراموش نخواهد کرد. هر زمان که حالی دارید، استغفار کنید و از خد آمرزش بخواهید که پیامبر گرامی با عصمت عظیمش هر روز هفتاد بار استغفار می‌کرد. خوف از گناه علامت ایمان است که پیامبر(ص) به اباذر فرمود: «نشان مؤمن آن ست که اگر گناهی کند چنان هراسان باشد که گوئی در کنار صخره‌ای لرزان قرار گرفته که هر لحظه بیم آن می‌رود که آن صخره عظیم فروغلتد و بر او فروافتد.» فرزندم، به خود اجازه هیچ گناهی مده اگرچه خرد و حقیر باشد؛ که هر گناهی مخالفت خداست و مخالفت خدا در هر امر عظیم است و علی(علیه السلام) فرمود: «اشدّ الذنوب ما استخفّ به صاحبه؛ سخت‌ترین گناه گناهی‌ست که گنه‌کار آن را کوچک شمارد.» مگر نه این است که کوه‌های بزرگ از سنگ‌ریزه‌های خرد و دریای بی‌کران از قطرات باران فراهم می‌آید؟ شاعر عرب می‌گوید: خلِّ الذنوب صغیرها و کبیرها فَهُوَ التُّقی لا تُحقِرنَّ صغیرهً ان الجِبال مِن الحِصی و امام بزرگوار موسی بن جعفر(علیه‌السلام) فرمود: «خشم خدا در میان گناهان پنهان است، پس هیچ گناه را مرتکب مشو چه دانی شاید همان گناه کمین‌گاه خشم خداست و تو با ارتکاب آن به خشم خدا دچار خواهی شد.» عزیزانم، گاه یک شعله موجب حریقی بزرگ می‌گردد و کبریتی خرمنی را آتش می‌زند و موئی دیده را کور می‌سازد؛ پس مبادا هیچ گناهی را کوچک شمارید که در دید بزرگان معرفت هر گناهی کبیره است. هر چند که پند در جهان بسیار است پندی دهمتان که گوهری شهوار است مشمار گنه خرد و گر چند کم است یک شعله کم آفت صد نیـــزار است اگرچه سخن به درازا کشید، بگذار سخنی دیگر از زین‌العابدین(علیه‌السلام) که دردشناس و درمان‌دان است، در خطر گناه، برای شمابخوانم که تو فروغ چشم و آرام دل منید و دریغم آید که شمارا از خطرات گناه در حدّ توان خویش آگاه نسازم. دوست دارم که شما را پیش از سقوط در چاه، بیدار سازم تا به چاه نیفتید و اگر خدای ناکرده افتادید، رهائی خویش را به سرعت چاره‌ جوئی و در چاه نمانید که ماندن همان است و هلاکت همان. در مناجات نخستین از مناجات پانزده‌گانه زین‌العابدین(علیه‌السلام) چنین می‌خوانی: «الهی البستنی الخطایا ثوب مذلّتی وَ جَلّلنی التباعد منک لباس مسکنتی و امات قلبی عظیم جنایتی؛ یعنی، خدایا گناهان لباس ذلّت و خواری بر تنم پوشانده و دوری از تو جامه بدبختی و بیچارگی در برم کرده و جنایت بزرگ من، دلم را نه افسرده که مرده ساخته است.» در هر حال مردانه کوشش کن و به هر طریق که می‌توانی از راه مراقبه یا محاکمه یا ندامت و توبه و یا استغفار و التماس، گرد معصیت و غفلت را از آینه دل بزداید و مراقب باشید تا دگر باره غبار بر آن ننشیند. فرزند ان محبوبم، از شما که کم گناه کرده‌اید و دلی پاک و باصفا دارید، فراوان التماس دعا دارم. مبادا پدر گنه‌کارتان را فراموش کنید، شما دلبندانم را به خدا می‌سپارم.التماس دعا

پدرتان علی


[ یکشنبه 89/6/21 ] [ 10:34 عصر ] [ علی فغانی ]

بدانید بیهوده آفریده نشده‏اید!

اى بندگان خدا از(نافرمانى)خدا بپرهیزید و با اعمال نیک خویش بر مرگتان پیشى‏گیرید(پیش از آنکه مرگ شما فرا رسد تا مى‏توانید اعمال نیک بجا آورید)به وسیله‏چیزى که از دست‏شما مى‏رود آنچه براى شما جاودان مى‏ماند خریدارى کنید. خود کوچ کنید که به سختى براى کوچ دادنتان کوشش مى‏شود،مهیاى مرگ باشیدکه بر شما سایه افکنده است،از کسانى باشید که آنها را بانک زدند و بیدار شدند و دانستندکه دنیا سراى جاودان نیست،پس آن را با سراى آخرت مبادله کردند. خداوند شما را بیهوده نیافریده،و مهمل رها نکرده،فاصله شما با بهشت‏یا دوزخ بیش‏از فرا رسیدن مرگ نیست.

زندگى محدودى که گذشتن لحظات،از آن مى‏کاهد،و مرگ‏آن را نابود مى‏سازد حتما کوتاه خواهد بود. زندگى،که گذشت‏شب و روز آن را به پیش مى‏راند بزودى به پایان خواهد رسید. مسافرى که تنها سعادت و خوشبختى و یا شقاوت و بدبختى همراه دارد باید بهترین زاد را با خودبردارد،در این جهان،از همین جهان براى خود زاد و توشه‏اى گیرید که فرداى رستاخیزحافظ و نگهدارتان باشد. بنده باید از پروردگارش بترسد،خویشتن را اندرز دهد،توبه را مقدم دارد،و برشهوات خویش پیروز گردد. زیرا مرگش از نظرش پنهان است و آرزویش وى را فریب مى‏دهد،شیطان همیشه،همراه او است گناه و معصیت را پیش چشمش زینت مى‏دهد،وى را در آرزوى توبه نگه‏مى‏دارد که آن را به تاخیر اندازد تا زمانى که مرگ در حال غفلت کامل،در برابرش‏آشکار گردد.

اى واى بر غافلى که عمرش دلیلى بر ضد او است،و روزگارش او را به بدبختى وشقاوت بکشاند. از خدا مى‏خواهیم که ما و شما را از کسانى قرار دهد که هیچ نعمتى آنها را مست ومغرور نمى‏کند،و هیچ هدفى او را از اطاعت پروردگار باز نمى‏دارد و بعد از فرا رسیدن مرگ‏پشیمانى و اندوه در او راه نمى‏یابد.


[ یکشنبه 89/6/21 ] [ 10:11 عصر ] [ علی فغانی ]

والدین خوب انتخاب کنید

به گفته کارشناسان در «سرزمین شادی‌ها» نقش ژن‌ها مهم‌تر از محیط است. یک بررسی که در شماره ماه مارس امسال نشریه «علوم روانشناختی» به چاپ رسیده است، یک امتیاز دیگر به «تیم ژن‌ها» می‌دهد: تفاوت‌ها در DNA توضیح‌دهنده علت برخورداری برخی افراد از مزیت شادتر بودن است، و همچنین گرایش به عاطفی بودن و فعال بودن جسمی و اجتماعی بیشتر را هم توضیح می‌دهد. البته ژن‌‌‌ها ابزار خودکاری برای دورماندن از افسردگی نیستند، و سایر عوامل خارجی هنوز شما را به سوی اندوه می‌رانند. اما وراثت می‌تواند برای برخی افراد مایه‌‌ای از شادی فراهم آورد تا در هنگامی که اوضاع بر وفق مرادشان نیست، بر آن تکیه کنند. و موفقیت پژوهشگران کانادایی در ایجاد موش‌های با مقاومت ژنتیکی در برابر افسردگی در سال 2006 بیانگر آن است که شاید روزی بتوان با دستکاری ژن‌ها شادی انسان‌ها را بیشتر کرد.

 

این برای اولین‌بار بود که علم توانست آلام یک جاندار را فروبنشاند. موش‌هایی که طوری تکثیر شده بودند که فاقد ژنی به نام TREK-1 باشند، طوری رفتار می‌کردند که گویی برای دست‌کم سه هفته داروی ضدافسردگی دریافت کرده‌اند.

 

دست و دل‌باز باشید

 

بر اساس یک بررسی در سال 2008 کافی است تنها پنج دلار خرج دیگران کنید، تا در یک روز معین شادتر شوید. و اعمال فداکارانه می‌تواند کمک کند تا ازدواج‌تان به تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر برای شما و همسرتان بدل شود.

 

پس از انجام کارهای خیر، افراد شادتر هستند و احساس می‌کنند زندگی بامعناتر شده است. اما آیا در صورتی که در مقابل عمل‌تان انتظار عوض‌گرفتن داشته باشید، باز هم می‌توان این کار را از خودگذشتگی به حساب آورد؟ شاید بستگی به این داشته باشد که چگونه به قضیه نگاه کنید.

 

فرصت‌ها را ببینید

 

انسان‌ها مقاوم‌‌تر از حدی هستند که ما تصور می‌کنیم، و این موضوع را بررسی که در سال 2005 روی تغییرات خلقی در بیماران دیالیزی انجام گرفته، نشان داده است.

 

این بیماران به‌رغم اینکه سه بار در هفته برای دست‌کم سه ماه برای پاک کردن خون‌شان باید تحت دیالیز قرار می‌گرفتند، در اغلب اوقات خلق خوبی داشتند. اما افراد سالم هنگامی که از آنها خواسته می‌شد که انجام چنین برنامه درمانی را به تصور درآورند، زندگی مصیبت‌باری برای‌شان مجسم می‌شد.

 

به قول وینستون چرچیل آدم بدبین در هر فرصتی، مشکلات را می‌بیند، اما آدم خوش‌بین در هر مشکلی، فرصتی را می‌بیند.

 

ورزش کنید

 

انجام مرتب ورزش، به همراه مصرف داروها و انجام مشاوره می‌تواند به افرادی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک کند تا بر احساس تنهایی و آسیب‌پذیری غلبه کنند.

 

ورزش حالت ذهنی افراد را تا حدی با تاثیر گذاشتن بر میزان دو ماده شیمیایی در بدن بهبود می‌بخشد: کورتیزول و اندورفین‌ها. غده‌های آدرنال افراد خشمگین و ترسیده، کورتیزول تولید می‌کند. این هورمون فشار خون و قند خون را بالا می‌برد، واکنش ایمنی را تضعیف می‌کند و ممکن است به التهاب و آسیب بافتی منجر شود. اما ورزش کورتیزول را می‌سوزاند و میزان آن را به حد طبیعی باز می‌گرداند. دویدن، دوچرخه سواری یا استفاده از ماشین‌های ورزش آیروبیک همچنین باعث آزاد شدن اندورفین‌ها ـ ضددردهای طبیعی بدن ـ از مغز به درون جریان خون می‌‌شود. به این ترتیب فرد یک سرخوشی طبیعی را تجربه می‌کند، بدون اینکه دچار عوارض جانبی داروهایی شود که اثر مشابه را ایجاد می‌کند.

 

برای اینکه حداکثر استفاده را از ورزش ببرید، باید شدت ورزش‌تان با میزان استرس‌تان متناظر باشد. و بدن‌تان طوری به فعالیت بیندازید تا به طور مداوم با طول و شدت‌های گوناگون ورزش سازگار شود.

عمر‌تان را دراز کنید

 

اگر ژن‌های مناسب دارید و نوع‌دوست، خوش‌بین و فعال هستید، اما هنوز احساس خمودگی می‌کنید، تنها به خود زمان بیشتری بدهید.

 

بررسی که روی دو میلیون‌ نفر از 80 ملت انجام شده و در ژانویه سال میلادی جاری منتشر شده است، نشان می‌دهد که افسردگی در میان بزرگسالان در میانه دهه 40 زندگی شایع‌تر است.

 

در میان آمریکاییان بدترین اوقات برای زنان در حدود 40 سالگی و برای مردان در حدود 50 سالگی است. اما با گذر کردن از این مرز سنی، انسان‌ها گرایش بیشتری به کنار گذاشتن احساسات منفی و تمرکز بیشتر بر چیزهایی که از آنها لذت می‌برند، پیدا می‌کنند.

 

در این دوران افراد به دیدن نیمه پر لیوان گرایش می‌یابند، به‌رغم اینکه در این سنین میزان ملاقات‌های‌شان با پزشکان و دریافت داروها افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد که برای دستیابی به شادی باید صبر داشته باشید.

          انجام مرتب ورزش، به همراه مصرف داروها و انجام مشاوره می‌تواند به افرادی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک کند تا بر احساس تنهایی و آسیب‌پذیری غلبه کنند.اگر شما هم دچار افسردگی هستید، راه‌هایی وجود دارد که بتوانید شادتر شوید. این پنج طریق به شما کمک می‌کند که خلق خود را خوش کنید.                           


[ یکشنبه 89/6/21 ] [ 10:4 عصر ] [ علی فغانی ]

استرس، فشارهای کاری، اخبار ناخوشایند… ما همگی نیاز داریم که فشار و ناراحتی‌های روزمره را از خود دور کنیم. چند لحظه استراحت، هر چند کوتاه برای تجدید قوا و کسب انرژی لازم است… برای همه ما پیش آمده که در ادامه یک روز کاری دیگر قادر به فعالیت نیستیم و توان برخورد مناسب با مسائل و چالش های موجود را نداریم . گاه آن قدر ذهن ما شلوغ و درهم و برهم است که انگار جایی برای ورود اطلاعات جدید برای آن نیست. در این مواقع اگر افراد یاد بگیرند که با اجرای حرکاتی ساده و تنظیم کننده خستگی خود را بدر کنند انرژی تازه ای را برای ادامه کار باز خواهند یافت

 در روز ? دقیقه به خود فرصت دهید و این ?? راهکار را برای کاهش فشار به کار برید:

در محل کار:

• کاغذها و پرونده‌های چیده شده روی هم روی میز کار خفه کننده هستند. بهترین کار این است که از شر کاغذهای اضافه خلاص شوید و باقی را مرتب کنید.

• اضافه کردن چند قاب عکس، وسایل تزئینی شخصی و گیاهان سبز روی میز می‌تواند کمی از فشار کار بکاهد.

• توصیه می‌شود در طول روز در ?? دقیقه‌ای که به وقت ناهار اختصاص داده شده چند دقیقه‌ای را بیرون بروید و کمی قدم بزنید تا ماهیچه‌هایتان کمی استراحت کند. و یا ده دقیقه در حالت دراز کش با چشمانی بسته قرار گیرید.

• هر وقت احساس خستگی کردید، چشمان‌تان را ببندید و درست و عمیق نفس بکشید. به این ترتیب انرژی مثبت وارد ریه شما شده و ذرات مسموم و منفی دفع می‌شود.

• حتی اگر به طور صحیح جلوی کامپیوتر ساعت‌ها بنشینید، با این حال بدنتان خسته می‌شود. پس لازم است هر چند وقت یک بار بدن‌تان را بکشید تا خستگی از بدن‌تان بیرون برود.

اضافه کردن چند قاب عکس، وسایل تزئینی شخصی و گیاهان سبز روی میز می‌تواند کمی از فشار کار بکاهد.

• بعضی‌ها سعی می‌کنند خمیازه‌شان را بخورند اما بهتر است بدانید خمیازه کشیدن به شل شدن ماهیچه‌های صورت و رسیدن اکسیژن به مغز کمک می‌کند. سعی نکنید جلوی خمیازه‌تان را بگیرید. دهانتان را تا جایی که راحت هستید، بازکنید و عمیق نفس بکشید. اگر لازم است زبان و فک‌تان را تکان دهید تا خستگی به طور کامل از بدن‌تان خارج شود.

در خانه:

• فعالیت فیزیکی بهترین راه برای آرام کردن خود است. حرکات کششی و گرم کردن‌های پیش از فعالیت‌ ورزشی تا حد زیادی به کاهش فشار و خستگی ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

• ماساژ دادن گردن، شانه‌ها، بازوها، کمر و پاها مخصوصا با روغن‌های گیاهی سبب کاهش فشار و استرس می‌شود.

• بهتر است در طول برخی ساعات مثلا وقت ناهار یا خواب نیم روزی موبالیتان را خاموش کنید وتلفن را از برق بکشید تا حواستان را پرت نکنند. می‌توانید در سکوت کامل ناهار بخورید.

منبع : تبیان


[ یکشنبه 89/6/21 ] [ 12:49 عصر ] [ علی فغانی ]
صنعت طیور در خلال تاریخ حیات خود همواره با مشکلات بزرگی روبرو بوده است ، بطوریکه گاهی اوقات مشکلات به وجود آمده محدود به یک واحد پرورش طیور نشده بلکه یک منطقه ، شهر، کشور وحتی یک قاره را فرا می گیرد .
عوامل بیماریزا از آفتهایی هستند که عامل اصلی این همه گیریها بوده و خسارات جبران ناپذیری به صنعت طیور وارد می نمایند ، یکی از اثرات مواجهه پی درپی با بیماریها در سطح مرغداری توجه بیشتر به روشهای پیشگیری از بیماریها بوده است.
شناخت هرچه بیشتر راههای جلوگیری از ازدیاد وفعالیت این عوامل موجب حفظ و گسترش صنعت مرغداری خواهد شد . بدین منظور استفاده از روش امنیت زیستی که روشی ساده و کاربردی است ضروری به نظر می رسد ، به عبارت دیگر این روش کاربرد اقداماتی است جهت جلوگیری از سرایت بیماریها و عوامل بیماریزا به طیور که باید برای انجام آن به موارد زیر توجه نمود:
- اولین اقدام برای انجام یک برنامه امنیت زیستی جامع ، انتخاب مکان مناسب می باشد . ساختمانها و تاسیسات پرورش طیور باید در زمینهایی احداث شوند که دارای استحکام لازم و شیب مناسب بوده و نسبت به زمینهای اطراف مرتفع تر باشند تا آب برف و باران به آنها نفوذ نکرده ودر مسیر آبهای جاری قرار نگیرند .
- ساختمان مرغداری باید در منطقه ایی عاری از آلودگیهای محیطی ساخته شود و از نزدیکترین مزارع پرورش طیور و صنایع مرتبط با آن (کارخانجات تولید خوراک طیور ، کشتارگاهها ، کارخانجات جوجه کشی و ... ) براساس ضوابط سازمان دامپزشکی فاصله داشته باشد و در مسیر واحدهای مرتبط با صنعت طیور نیز قرار نگیرد .
- با توجه به تنوع آب و هوایی و شرایط اقلیمی و جوی هر منطقه ، ساختمانها و تاسیسات محل پرورش طوری طراحی و احداث شوند که با شرایط آب و هوایی خاص آن منطقه سازگار باشند .
- بهتر است از مصالح ساختمانی مانند چوب و موادی که امکان ضد عفونی آنها مقدور نیست استفاده نشود و درزها و شکافهای سالن به طور کامل مسدود و لایه های داخلی ساختمان نفوذ ناپذیر شوند تا حشرات و جوندگان امکان ورود به سالن را نداشته باشند .
- کف سالن طوری طراحی و ساخته شود که بتوان به راحتی فضولات و آب را از آن خارج کرد ، از آنجائیکه کفهای خاکی را نمی توان به طور موثر پاکسازی و ضدعفونی نمود واز نظر جوندگان و امنیت بهداشتی مخاطره آمیز هستند ، بنابراین باید از کفهای محکم ( کف سیمانی و.... ) استفاده نمود .
- سطوح داخلی و خارجی کلیه سالنها باید قابل شستشو و ضدعفونی بوده و همچنین بین سالنها و اطراف آنها از مصالح محکم وغیر قابل نفوذ ( آسفالت ، سیمان و ...) استفاده شود بطوریکه قابل شستشو و ضد عفونی و شعله دادن باشند .
- سالنهای منطقه تا حد امکان در مناطق آرام قرار گیرند تا از بروز استرس ناشی از سروصدا جلوگیری شود.
- طول سالنها در جهت باد قرار گیرد تا از کوران هوا جلوگیری وباعث تهویه مناسب وممانعت از فشار باد بر سالنها گردد .
- جهت سالنها در مناطق سردسیر باید جنوبی یا غربی و در منطقه های گرمسیر شمالی یا شرقی باشد .
- دربهای ساختمان محل پرورش باید به طرف خارج باز شده و سطوح جلویی دربها با بتون پوشیده شده و شیب مختصری به طرف خارج سالن داشته باشند .
- برای هر سالن اتاق سرویس جهت جلوگیری از ورود مسیر هوای بیرون ، نصب مخزن جهت آب دارویی و اقدامات کنترلی گله و سایر تجهیزات در محل مناسب در نظر گرفته شود .
- در حد امکان سعی شود که درب ورودی بعضی از تاسیسات مانند انبار دان ، تانکر ذخیره سوخت، انبار پوشال و ... در قسمت بیرون محوطه مزرعه ( جوار حصار) تاسیس شود تا از ورود ماشینهای حمل دان و سوخت و... بطور مستقیم به مرغداری جلوگیری شود.
- از کاشت درخت در جوار سالنها به جهت ممانعت از لانه گزینی و تجمع پرندگان پرهیز شود ، برای این منظور باید درختکاری در اطراف حصار مزرعه با فاصله مناسب از سالنها به صورت چند ردیفی یا چند لایه صورت گیرد .
- ساختمانهای اداری و مسکونی در مدخل مزرعه احداث شوند .
- حوضچه ضدعفونی با ابعاد و عمق مناسب و همچنین اتاق گاز یا محلی برای غوطه ور کردن وسایل جهت ضدعفونی،در مدخل ورودی مزرعه تعبیه گردد .
- محوطه مرغداری باید فاقد نکات کور و غیر قابل کنترل باشد و هیچگونه تاسیسات اضافی و مستعمل در محوطه دیده نشود .
- کانال دفع آبهای زائد ( به عمق 50 سانتیمتر ) با شیب مناسب در محوطه مرغداری احداث شود و مسیر هدایت آن باید دارای پوشش مناسب و قابل کنترل باشد .
- کوره لاشه سوز و چاه تلفات با فاصله لازم از منابع آب و شبکه آبرسانی و با در نظر گرفتن جهت وزش باد ، در دورترین نقطه از سالنها احداث شده و در دسترس حیوانات نباشند .
- واحد مرغداری باید دارای منابع سوخت کافی و با ظرفیت مناسب باشد، همچنین فاصله لازم بین منابع تامین سوخت و آب مصرفی مرغداری به منظور جلوگیری از نشت مواد سوختی به شبکه آبرسانی ، رعایت شود .
- مرغداری باید دارای شبکه برق رسانی کافی جهت سالنها و سایر تاسیسات بوده و مسیرهای سیم کشی برق نیز عایق بندی شده باشند ، ضمنا وجود موتور برق اضطراری نیز ضروری است .
- اطاق کالبد گشایی به تناسب ظرفیت هر مزرعه درمکان مناسب و نزدیک به محل دفع تلفات تاسیس شده و قابل شستشو و ضد عفونی باشد.
- با تعبیه حصار اطراف مزرعه از ورود حیوانات و افراد متفرقه جلوگیری شود .
- احداث پارکینگ در خارج از محوطه مرغداری به منظور جلوگیری از ورود خودروهای متفرقه ضروری است .
به طور کلی ساختمانها و تاسیات محل پرورش طیور گوشتی باید طوری احداث شوند که به راحتی شستشو، ضد عفونی ، تهویه و نوردهی مناسب و ... صورت گیرد .
قبل از ورود وسایل نقلیه ضروری ( ماشین مخصوص حمل جوجه ، ماشین حمل مواد خوراک طیور و ... ) باید ابتدا به وسیله آب فشار قوی شستشو و سپس ضدعفونی گردند .
نکته قابل توجه این که ضدعفونی زمانی موثر است که قبل از آن سطوح وسابل به خوبی باآب شستشو و تمیز شوند و سپس با توجه به شرایط آلودگی منطقه ، نوع و دز مناسب، ازماده ضدعفونی استفاده شود.
- باید برای همه پرسنل مزرعه و بازدیدکنندگان کلاه ، لباس ، چکمه و ماسک تمیز و ضدعفونی شده جهت استفاده در داخل سالنها فراهم باشد .
- کلیه کارگران مرغداری باید دارای کارت بهداشتی از شبکه بهداشت و درمان باشند .
- بهترین روش قرنطینه ، دوش گرفتن همراه با تعویض لباس و کفش در بدو ورود به مزرعه می باشد . در محل قرنطینه حتما باید دو قسمت که اصطلاحا آنها را آلوده ( قبل از دوش گرفتن و تعویض لباس و کفش ) و غیر آلوده ( بعد از دوش گرفتن و تعویض لباس وکفش ) می نامند وجود داشته و این دو قسمت باید به نحو مشخصی کاملا از هم جدا باشند .
- نکته اساسی ، آموزش صحیح در مورد اهمیت روزافزون برنامه های امنیت زیستی به افراد مرتبط با صنعت طیور می باشد . مدیریت مرغداری باید تلاش نماید تا اطلاعات و نکات مدیریتی کاربردی را به زبانی ساده و قابل فهم به تمامی پرسنل در رده های مختلف انتقال دهد
- تعداد بازدیدکنندگان و افراد دیگری که به هر دلیل وارد مزرعه می شوند محدود باشد و همچنین قبل از ورود به سالنها باید کفش و لباسهای خود را تعویض نموده و استحمام کنند و تمیز نگه داشتن محل استحمام و شستشوی لباسها و چکمه های استفاده شده امری لازم و ضروری است .
- مسیرهای رفت و برگشت پرسنل در داخل مزرعه تعیین گردیده وبه طور مرتب ضدعفونی ( آهک پاشی و ...) شود .
- جهت بازدید از سالنها یک طرفه باشد یعنی از سالن حاوی طیور جوانتر به طرف سالن طیور مسن تر یا از طرف گله سالم به سمت گله ایی که احتمال بیماری در آن وجود دارد صورت گیرد .
- همیشه بازدید از واحدهای مختلف مرتبط با صنعت طیور ( جوجه کشی ، مزارع مرغ مادر ، تخمگذار ، گوشتی و کشتارگاهها ) باید بر اساس یک نظم منطقی صورت گیرد ، به عنوان مثال هیچوقت نباید بعد از بازدید از یک کشتارگاه وارد مزرعه پرورش طیور شد .
- از رفت وآمد پرسنل مرغداری به سایر واحدهای پرورش طیور جدا جلوگیری شود .
- از نگهداری و پرورش هر گونه پرنده ( کبوتر ، پرندگان زینتی و ...) و حیوانات خانگی توسط کارگران در محوطه مرغداری جلوگیری شود .
- حدالامکان سعی شود که پرسنل فارم در واحد پرورش از مصرف فراورده های طیور ( تخم مرغ و ...) به عنوان غذای مصرفی جهت جلوگیری از انتقال عوامل بیماریزا خودداری کنند .
- امکان شستشوی دست و صورت در هر منطقه ایی که کارگران کار می کنند وجود داشته باشد .
- برای قسمتهای مختلف مزرعه از رنگهای مختلف لباس ، چکمه و کلاه استفاده شود ( به عنوان مثال پرسنل سالن از یک رنگ خاص و دیگر قسمتها از رنگهای دیگر اسفاده نمایند ).
- آب مصرفی طیور از نظر فیزیکی و شیمیایی و بالا بودن بیش از حد سختی و یا مواد جامد محلول در آب مورد آزمایش قرار گیرد.
- شبکه آبرسانی مرغداری باید به خوبی قابل کنترل ، لایروبی ، شستشو و ضدعفونی بوده و هیچگونه نفوذی از قسمتهای مختلف به ویژه فاضلاب به داخل آن صورت نگیرد و همچنین باید به نحوی مورد استفاده قرارگیرد که آب نشت نداشته و بر روی بستر نریزد .
- مخزن اصلی آب مصرفی طیور باید کاملا تمیز و دور از دسترس پرندگان و حیوانات باشد وهمچنین درمعرض گرما یا سرمای مستقیم قرار نگیرد .
- در سیستم آبرسانی مرغداری کنتور تعبیه شود تا به راحتی مصرف آب ثبت و بررسی شود ، اطلاع دقیق از میزان آب مصرفی معیار مناسبی برای محک زدن وضعیت سلامت گله ، آب وهوای سالن و تغذیه طیور می باشد .
- انبار محل نگهداری دان مصرفی طیور عاری از هر گونه آلودگی و کاملا خشک بوده ، دیوارها و کف آن از مصالح محکم و غیر قابل نفوذ ساخته شوند تا جوندگان و حیوانات موذی راهی برای ورود به انبار نداشته باشند .
- تورهای فلزی مشبک بر روی پنجره ها و دریچه های نورگیر انبار دان نصب شوند تا از ورود پرندگان به انبار جلوگیری به عمل آید.
- کیسه های حاوی مواد خوراک ( دان آماده ، کنسانتره ، مکملها و ... ) باید روی پالت قرار داده شوند و همچنین نظافت و بهداشت دیوارها ، کف پالتهای انبار دان به طور مرتب و اصولی صورت گیرد .
- اقلام اولیه دان ( ذرت ، کنجاله سویا ، گندم و ... ) از مراکز معتبر و شناخته شده که اقلام خوراک کاملا سالم و عاری از آلودگی تهیه می نمایند خریداری شوندوتنظیم جیره غذایی می بایست با توجه به کیفیت مواد اولیه خوراک صورت گیرد.
- برای جلوگیری از شکل گیری مایکو توکسین ها در دان بایستی آنها را در شرایط مناسب از نظر دما و رطوبت نگهداری واز نفوذ حشرات به آن جلوگیری شود.
- از دان اضافه سایر واحد ها به هیچ وجه برای مصرف طیور استفاده نشود .
- نمونه گیری وآزمایش مواد اولیه خوراک و دان مصرفی باید طبق برنامه مدون انجام شود زیرا جهت سلامت و رشد پرندگان تامین خوراک عاری از آلودگی امری ضروری است .
- سعی شود که از کیسه های دان مصرف شده جهت بسته بندی مجدد خوراک طیور استفاده نشود .
- خوراک گله باید به صورت تازه تهیه شده و جیره آن متعادل باشد ، بنابراین دان آماده جهت استفاده بیش از یک هفته در انبار دان نگهداری نشود .
- از اقدامات ضروری در تغذیه طیور ، ثبت اطلاعات مربوط به مصرف دان ( از طریق وزن کردن دان مصرفی ) میباشد .
- به عنوان یک قاعده کلی پایین آمدن اشتها در گله که نتیجه کاهش مصرف دان می باشد به عواملی مانند بروز بیماری ، ضعف مدیریت ، تغذیه نامطلوب از نظر کمی و کیفی ، عدم کنترل مناسب عوامل محیطی و ... بستگی دارد .
- در واحد پرورش طیور از دانخوری وآبخوری های کاملا بهداشتی و مناسب ، قابل شستشو و ضدعفونی و با توجه به تناسب ظرفیت گله استفاده شود .
- در سالنهای پرورش جهت طراحی سیستم تهویه موارد زیر به عنوان نکات لازم پیشنهاد می گردد :
1- میزان هوای لازم بر اساس بالاترین میزان وزن زنده پایان دوره ، حداکثر گرمای محیط و وضعیت رطوبت سالن می بایست در نظر گرفته شود تا هوای مورد نیاز تامین گردد .
2- ورود هوا به نحوی تنظیم شود که از ایجاد کوران هوا در سالن جلوگیری به عمل آید .
3- سیستمهای تهویه با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه توسط کارشناسان ذیربط طراحی گردد .
4- سیستم خنک کننده برحسب شرایط جغرافیایی باید به نحوی تنظیم شود که در گرمترین فصل سال دمای هوای داخل سالن راکاهش داده به نحویکه از تنفس دهانی (
anting P ) جوجه ها جلوگیری به عمل آید .
5- به منظور جلوگیری از پخش هوای داخل به محیط اطراف خارج سالن، کانال فلزی ( داکت ) بر روی هواکشها نصب شود و همچنین در زیر محل خروجی هوا حوضچه های مناسب حاوی آب جهت جلوگیری از پخش گرد و غبار تعبیه گردد.
- سالنهای پرورش ، محیط اطراف آنها و همه تجهیزات قبل از ورود جوجه ها باید کاملا تمیز و عاری از آلودگی باشند و هر گونه موارد مستعمل آلوده دوره پرورش قبلی و فاقد کارآیی معدوم و سوزانده شوند .
- بستر تهیه شده باید فاقد رطوبت ، نرم و عاری از عوامل بیماریزا ( خصوصا عوامل قارچی ) بوده که منجر به نقص و ایجاد ضایعه در اندامها و قسمتهای مختلف بدن طیور نشود .
- بستر در اثر عوامل مختلفی خیس و اصطلاحا کلوخه می شود که از جمله می توان به موارد تعداد بیش ا ز حد پرنده در واحد سطح ، متعادل نبودن درجه حرارت ، تهویه ، رطوبت سالن وبرخی از بیماریها مانند کوکسیدیوز و گامبورو اشاره کرد.
- خیس بودن بستر زمینه بروز کلی باسیلوز ، آنتریت ، مشکلات اندامهای حرکتی وافت کیفیت لاشه را فراهم می آورد که با اصلاح سیستم تهویه و گرمایش و بهم زد ن یا تعویض بسترهای خیس و کلوخه شده می توان از بروز وضعیت فوق جلوگیری نمود .
- جوجه ها ی خریداری شده باید کاملا سالم وعاری از عوامل بیماریزای عفونی: مایکوپلاسما گالیسپتیکوم (
MG ) و مایکوپلاسما سینوویه ( MS ) و عوامل بیماریزای مزمن تنفسی : سالمونلا پلوروم ( SP) و سالمونلا گالیناروم ( SG ) همچنین دارای تیتر آنتی بادی مادری (آنفلوانزا، نیوکاسل و...) مناسب باشند .
- جوجه ها باید با ماشین مخصوص حمل جوجه یکروزه وبا رعایت ضوابط بهداشتی به مزرعه منتقل شوند .
- تعداد پرنده ها در واحد سطح با توجه به امکانات پرورش بیشتر از حد استاندارد نباشد .
- برای حفظ موزین بهداشتی در هر نوع واحد مرغداری بهترین روش پرورش گله استفاد از روش یک سنی است ، همچنین باید انتخاب جوجه ها از یک گله مادر واز یک نژاد صورت گیرد .
- استفاده از کارت اطلاعات پرورشی جهت هر گله وبه طور مجزا برای هر سالن توصیه می شود ( این کارت باید حاوی عنوان های تعداد جوجه ریزی ، تاریخ جوجه ریزی ، نژاد و وزن جوجه یکروزه، تلفات روزانه ، واکسیناسیون ، مقداردان مصرفی روزانه ، داروی مصرفی و کلیه مسائل مدیریتی باشد ) .
- مهمترین برنامه امنیت زیستی اجرای برنامه کامل واکسیناسیون است که باید بر اساس آلودگی منطقه ، نوع واکسن، انتخاب و طبق برنامه و بدون تاخیر انجام گردد .
- هیچگاه نباید طیور را در مواقع بروز استرس همچون نوک چینی ، نقل و انتقال ، درجه حرارت بالا و...واکسینه کرد. واکسیناسیون باید در طیور سالم و عاری از بیماری انجام شود .
- قبل از واکسیناسیون به مشخصات واکسن از جمله کارخانه سازنده ، شماره سریال ، تاریخ خاتمه اعتبار واکسن و نحوه مصرف آن توجه نموده و باید از دستورالعمل کارخانه سازنده در مورد نحوه نگهداری ، آماده سازی و مصرف واکسن تبعیت نمود .
- واکسنها از کارخانه های سازنده واکسن معتبر و شناخته شده تهیه و با شرایط مناسب ، حمل و براساس توصیه شرکت سازنده واکسن نگهداری شوند .
- کلیه مراحل واکسیناسیون زیر نظر دامپزشک مزرعه انجام شده و واکسنها به مقدار کافی ( دز مناسب ) مورد استفاده طیور قرار گیرند .
- نمونه گیری خون و انجام تستهای مربوط به آن می تواند نتایج واکسیناسیون و همچنین وجود بیماری در گله را به خوبی نشان دهد .
- بین دو واکسیناسیون بایستی حتی المقدور فاصله ایی در نظر گرفته شود تا استرس ناشی از واکسن قبلی برطرف شده ودر روند ایمنی زایی اختلال بوجود نیاید .
- در مواقع تجویز واکسیناسیون از طریق آب آشامیدنی از ظروف فلزی در تهیه محلول واکسن استفاده نشود و آب مصرفی باید عاری از کلر، دارو و هرنوع ماده شیمیایی دیگری باشد .
- بعد از انجام واکسیناسیون ، بایستی به دقت تمامی وسائل و تجهیزات استفاده شده با آب جوش شستشو و ضدعفونی شوند و وسائل غیر قابل مصرف از جمله شیشه های واکسن باید جمع آوری و سریعا معدوم شوند .
- مقدار دز ، تاریخ خاتمه اعتبار و طریقه مصرف دارو و شرایط نگهداری آن بر طبق توصیه کارخانه سازنده آن باشد و از مصرف خودسرانه و بی رویه داروها خصوصا آنتی بیوتیکها بدون انجام کشت و تست آنتی بیوگرام پرهیز شود .
- میزان تلفات گله به دقت تحت نظر باشد وحتما باید آمار و ارقام مربوط به آن برای هر سالن به طور جداگانه ثبت شود .
- تلفات را باید در ابتدای روز وهر چه سریعتر قبل از گندیدگی لاشه ها ، تجمع مگس و وقوع کانی بالیسم جمع آوری نمود.
- از بین بردن تلفات به روشی انجام شود که ضمن جلوگیری از آلودگیهای محیطی از انتقال آلودگی به سایر مرغداریها جلوگیری گردد .
- حمل مرغ زنده به کشتارگاه باید در شرایط مناسب ( زمان بارگیری ، شرایط حمل ، استفاده از کامیونهای دارای قفس ضدعفونی شده و ...) صورت گیرد .
- در بین دو دوره پرورش جهت از بین بردن سیکل بیماریزایی عوامل بیماریزا فاصله زمانی در نظر گرفته شود ( با توجه به شرایط آلودگی منطقه حداقل 15 روز ) .
- کود حاصل از مرغداری در داخل مزرعه و یا در مزارع هم مرز مرغداری پخش و انبار نگردد و با شرایط مناسب حمل شود ( با ماشینهای مخصوص حمل کود و با پوشش مناسب، جهت جلوگیری از ریخت و پاش در منطقه ) .
- حشرات و جوندگان عامل مهمی برای انتشار بیماری محسوب می شوند ، قبل از تکثیر در مرغداری باید ازطریق سمپاشی ، طعمه گذاری و ... از بین بروند.
- پاکسازی ، شستشو و ضدعفونی صحیح سالنها از اساسی ترین اصول برنامه امنیت زیستی منسجم بوده و تضمین کننده موفقیت در پرورش خواهند بود .
- تجهیزات جهت آماده سازی و شستشوی سالنها از قبیل دستگاه سمپاش ، شعله افکن و ... در واحدهای پرورش طیور موجود باشد و همچنین وسایل مرغداری باید از انواعی باشد که متناسب با استانداردهای فنی و بهداشتی بوده و به راحتی قابل حمل و نقل ، شستشو و ضدعفونی باشند .
- توصیه می شود که یک تست باکتریولوژیکی صورت گیرد تا بتوان بهترین نوع ترکیب ضدعفونی را با توجه به آلودگی منطقه تعیین نمود .
- برای جلوگیری از مقاومت میکروارگانیسمها برضد مواد ضدعفونی کننده باید بعد از هر دوره زمانی ، مواد ضد عفونی کننده تعویض شوند
امنیت زیستی یک برنامه مدون بوده که باید به طور کامل انجام و کنترل گردد ، این برنامه شرایطی را فراهم می آورد تا عوامل بیماریزا وارد مزرعه پرورشی نشده ویا در صورت حضوراین عوامل در محیط سالن پرورش موجب حذف ویا به حداقل رساندن آنها به یک سطح نسبتا و یا کلا بی خطر گردد .
لازم به ذکر است یکی از اساسی ترین اصول در هر برنامه امنیت زیستی ، انعطاف پذیری و قابلیت اجرایی آن می باشد. یعنی طراحی همگام با آخرین پیشرفتهای علمی که بتوان به طور صد در صد ازآن تبعیت نمود ، این برنامه ها باید منطقی بوده وتمامی افراد فارم در هر رده پرسنلی قادر به درک آن باشند .
اجرای صحیح موارد امنیت زیستی اهمیت بسیار زیادی در فراهم آوردن شرایط مناسب برای بروز حداکثر توان بالقوه ژنتیکی گله های طیور دارد، بنابراین برنامه های امنیت زیستی را نباید به عنوان یک هزینه غیر ضروری تلقی نمود بلکه این برنامه ها پایه و اصول یک سرمایه گذاری مطمئن و درازمدت برای تامین آینده ایی روشن و سود آور می باشند.
منبع : مجلات مختلف تخصصی کشاورزی علوم دامی

 


[ یکشنبه 89/6/21 ] [ 12:43 عصر ] [ علی فغانی ]

زهدى که بدان شدیدا ترغیب شده است نقطه مقابل دنیا پرستى است که سخت نفى گردیده است . با تعریف و توضیح هر یک ازاین دو مفهوم , دیگرى نیز روشن مى شود ولى نظر به تاکید و اصرار فراوان وفوق العاده اى که در مواعظ امیرالمؤمنین على ( ع ) درباره منع و تحذیر ازدنیا پرستى به عمل آمده است و اهمیت فى نفسه این موضوع , ما این راجداگانه و مستقل طرح مى کنیم و توضیحات بیشترى مى دهیم تا هر گونه ابهامرفع بشود .
نخستین مطلب اینست که چرا این همه در کلمات امیرالمؤمنین به این مطلب توجه شده است بطورى که نه خود ایشان مطلب دیگرى را این اندازهمورد توجه قرار داده اند نه رسول اکرم و یا سایر ائمه اطهار این اندازه درباره غرور و فریب دنیا و فنا و ناپایدارى آن و بى وفائى آن و لغزانندگىآن و خطرات ناشى از تجمع مال و ثروت و وفور نعمت و سرگرمى بدانها سخن گفته اند .
خطرى که غنائم بوجود آورد این یک امر تصادفى نیست . مربوط است به سلسله خطرات عظیمى که درعصر على ( ع ) , یعنى در دوران خلافت خلفاء خصوصا دوره خلافت عثمان که منتهى به دوره خلافت خود ایشان شد , متوجه جهان اسلام از ناحیه نقل وانتقالات مال و ثروت گردیده بود . على علیه السلام این خطرات را لمسمى کرد و با آنها مبارزه مى کرد : مبارزه اى عملى در زمان خلافت خودش کهبالاخره جانش را روى آن گذاشت و مبارزه اى منطقى و بیانى که در خطبه ها ونامه ها و سایر کلماتش منعکس است .
فتوحات بزرگى نصیب مسلمانان گشت , این فتوحات مال و ثروت فراوانىرا به جهان اسلام سرازیر کرد , ثروتى که به جاى اینکه به مصارف عموم برسدو عادلانه تقسیم شود , غالبا در اختیار افراد و شخصیتها قرار گرفت .مخصوصا در زمان عثمان , این جریان فوق العاده قوت گرفت . افرادى که تاچند سال پیش فاقد هر گونه ثروت و سرمایه اى بودند داراى ثروت بى حساب شدند اینجا بود که دنیا کار خود را کرد و اخلاق امت اسلام به انحطاطگرائید .
فریادهاى على در آن عصر خطاب به امت اسلام به دنبال احساس این خطر عظیم اجتماعى بود .
مسعودى در ذیل احوال عثمان مى نویسد :
( عثمان فوق العاده کریم و بخشنده بود ( البته از بیت المال ! )کارمندان دولت و بسیارى از مردم دیگر راه او را پیش گرفتند , او رابراى اولین بار در میان خلفا خانه خویش را با سنگ و آهک بالا برد ودرهایش را از چوب ساج و عرعر ساخت و اموال و باغات و چشمه هایى درمدینه اندوخته کرد , وقتى که مرد در نزد صندوقدارش صدو پنجاه هزار دینارو یک میلیون درهم پول نقد بود , قیمت املاکش در وادى القرى و حنین وجاهاى دیگر , بالغ بر صد هزار دینار مى شد . اسب و شتر فراوانى از اوباقى ماند) .
آنگاه مى نویسد :

( در عصر عثمان جماعتى از یارانش مانند خودش ثروتهااندوختند : زبیر بن العوام خانه اى در بصره بنا کرد که اکنون در سال 332 (زمان خود مسعودى است ) هنوز باقى است . و معروف است خانه هایى در مصر, کوفه و اسکندریه بنا کرد , ثروت زبیر بعد از وفات پنجاه هزار دینارپول نقد و هزار اسب و هزارها چیز دیگر بود . خانه اى که طلحه بن عبداللهدر کوفه با گچ و آجر و ساج ساخت هنوز ( در زمان مسعودى ) باقى است و بهدار الطلحتین معروف است . عایدات روزانه طلحه از املاکش در عراق هزار دینار بود . در سرطویله او هزار اسب بسته بود . پس از مردنش یک سى و دوم ثروتش هشتادو چهار هزار دینار برآورد شد .
مسعودى نظیر همین ثروتها را براى زید بن ثابت و یعلى بن امیه و بعضىدیگر مى نویسد .
بدیهى است که ثروتهاى بدین کلانى از زمین نمى جوشد و از آسمان همنمى ریزد , تا در کنار چنین ثروتهایى فقرهاى موحشى نباشد چنین ثروتهافراهم نمى شود . اینست که على ( ع ) در خطبه 127 پس از آنکه مردم را ازدنیاپرستى تحذیر مى دهد , مى فرماید :
( و قد اصبحتم فى زمن لا یزداد الخیر فیه الا ادبارا , و لا الشر الااقبالا و لا الشیطان فى هلاک الناس الا طمعا . فهذا اوان قویت عدته و عمت مکیدته و امکنت فریسته . اضرب بطرفک حیث شئت من الناس فهل تبصر الافقیرا یکابد فقرا او غنیا بدل نعمه الله کفرا او بخیلا اتخذ البخل بحقالله دفرا او متمردا کان باذنه عن سمع المواعظ و قرا . این خیارکم وصلحاؤکم و این احرارکم و سمحاؤکم ؟ و این المتورعون فى مکاسبهم والمتنزهون فى مذاهبهم ؟ ) .
همانا در زمانى هستید که خیر دائما واپس مى رود , و شر همى به پیشمىآید , و شیطان هر لحظه بیشتر به شما طمع مى بندد . اکنون زمانى است که تجهیزات شیطان ( وسائل غرور شیطانى ) نیرو گرفته و فریب شیطان در همه جا گسترده شده و شکارش آماده است . نظر کن , هر جا مى خواهى از زندگىمردم را تماشا کن , آیا جز این است که یا نیازمندى مى بینى که با فقر خود دست و پنجه نرم مى کند و یا توانگرىکافر نعمت یا ممسکى که امساک حق خدا را وسیله ثروت اندوزى قرار دادهاست , و یا سرکشى که گوشش به اندرز بدهکار نیست . کجایند نیکان وشایستگان شما ؟ کجایند آزادمردان و جوانمردان شما , کجایند پارسایان شمادر کار و کسب ؟ کجایند پرهیزکاران شما ؟) . . .

سکر نعمت 
امیرالمؤمنین در کلمات خود نکته اى را یاد مى کند که آن را ( سکر نعمت ) یعنى مستى ناشى از رفاه مى نامد که به دنبال خود ( بلاى انتقام) رامىآورد .
در خطبه 149 مى فرماید :
( | ثم انکم معشر العرب اغراض بلایا قد اقتربت , فاتقوا سکرات النعمه و احذروا بوائق النقمه |) .
شما مردم عرب هدف مصائبى هستید که نزدیک است . همانا از ( مستى هاىنعمت) بترسید و از بلاى انتقام بهراسید .
آنگاه على ( ع ) شرح مفصلى درباره عواقب متسلسل و متداوم این ناهنجاریها ذکر مى کند . در خطبه 185 آینده وخیمى را براى مسلمین پیشگویىمى کند . مى فرماید :
( | ذاک حیث تسکرون من غیر شراب بل من النعمه و النعیم |) .
آن , در هنگامى است که شما مست مى گردید , اما نه از باده , بلکه از نعمت و رفاه .
آرى سرازیر شدن نعمتهاى بى حساب به سوى جهان اسلام و تقسیم غیر عادلانه ثروت و تبعیضهاى ناروا , جامعه اسلامى را دچار بیمارى مزمن ( دنیا زدگى) و ( رفاه زدگى) کرد .
على ( ع ) با این جریان که خطر عظیمى براى جهان اسلام بود و دنباله اشکشیده شد مبارزه مى کرد و کسانى را که موجب پیدایش این درد مزمن شدندانتقاد مى کرد . خودش در زندگى شخصى و فردى درست در جهت ضد آن زندگى هاعمل مى کرد , هنگامى هم که به خلافت رسید در صدر برنامه اش مبارزه با همین وضع بود .

 وجهه عام سخن مولى
این مقدمه که گفته شد براى این است که وجهه خاص سخن امیرالمؤمنین درمورد دنیاپرستى که متوجه یک پدیده مخصوص اجتماعى آن عصر بود روشن شود .
از این وجهه خاص که بگذریم , بدون شک , وجهه اى عام نیز هست که اختصاص به آن عصر ندارد , شامل همه عصرها و همه مردم است و جزء اصولتعلیم و تربیت اسلامى است , منطقى است که از قرآن کریم سرچشمه گرفته ودر کلمات رسول خدا و امیرالمؤمنین و سایر ائمه اطهار و اکابر مسلمین تعقیب شده است , این منطق است که دقیقا باید روشن شود . ما در بحث خود بیشتر متوجه وجهه عام سخن امیرالمؤمنین هستیم , وجهه اى که از آن وجهه همه مردم در همه زمانها مخاطب على هستند .

 زبان مخصوص هر مکتب
هر مکتب زبان مخصوص به خود دارد , براى درک مفاهیم و مسائل آن مکتب باید با زبان مخصوص آن مکتب آشنا شد .
از طرف دیگر , براى فهم زبان خاص آن مکتب باید در درجه اول بین شکلى آنرا درباره هستى و جهان و حیات و انسان , و به اصطلاح : جهان بینىآنرا بدست آورد .
اسلام جهان بینى روشنى درباره هستى و آفرینش دارد . با دید ویژه اى به حیات و زندگى انسان مى نگرد .
از جمله اصول جهان بینى اسلامى اینست که هیچگونه ثنویتى در هستى نیست , آفرینش از نظر بینش توحیدى اسلام به دو بخش ( باید) و ( نباید) تقسیم نمى شود . یعنى چنین نیست که برخى موجودات خیر و زیبا هستند ومى بایست آفریده شوند ولى برخى دیگر شر و نازیبا هستند و نمى بایست آفریده شوند و آفریده شدند .
در جهان بینى اسلامى این چنین منطقى کفر و منافى با اصل توحید است . ازنظر اسلام همه چیز بر اساس خیر و حکمت و حسن و غایت آفریده شده است
 الذى احسن کل شىء خلقه ( 1 ) ما ترى فى خلق الرحمان من تفاوت  (2).
علیهذا منطق اسلام در مورد ذم دنیا هرگز متوجه جهان آفرینش نیست . جهان بینى اسلامى که بر توحید خالص بنا شده است ,بر روى توحید در فاعلیت تکیه فراوان کرده است , شریکى در ملک خدا قائلنیست . این چنین جهان بینى نمى تواند بدبینانه باشد . اندیشه چرخ کج مدار و فلک کج رفتار یک اندیشه اسلامى نیست . پس ذم دنیا متوجه چیست ؟

دنیاى مذموم
معمولا مى گویند آنچه از نظر اسلام مذموم و مطرود است علاقه به دنیا است , این سخن هم درست است و هم نادرست , اگر مقصود از علاقه صرف ارتباط عاطفى است نمى تواند سخن درستى باشد , چون انسان در نظام کلى خلقت همواره با یک سلسله علائق و عواطف و تمایلات آفریده مى شود و این تمایلات جزء سرشت او است , او خودش اینها را کسب نکرده است و به علاوه این علائق زائد و بى جا نیست . همانطورى که در بدن انسان هیچ عضو زائدى وجودندارد حتى یک موئین رگ اضافى هم در کار نیست هیچ عاطفه و علاقه طبیعى زائدى هم وجود ندارد . تمام تمایلات و عواطف سرشتى بشر متوجه هدفها وغایاتى حکیمانه است .
قرآن کریم این عواطف را به عنوان آیات و نشانه هایى از تدبیر الهى وحکمتهاى ربوبى یاد مى کند .
( و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعلبینکم موده و رحمه) ( 3 ) .
از جمله نشانه هاى حق اینست که از جنس خود شما همسرانى براى شما آفریده که در کنار آنها آرامش بیابید و میانشما و آنها الفت و مهربانى قرار داد .
این عواطف و علائق یک سلسله کانالهاى ارتباطى میان انسان و جهان است , بدون اینها انسان نمى تواند راه تکامل خویش را بپیماید . پس جهان بینىاسلامى همانطور که به ما اجازه نمى دهد جهان را محکوم و مطرود و مذموم بشماریم اجازه نمى دهد علائق طبیعى و کانالهاى ارتباطى انسان و جهان را نیززائد و بى مصرف و قطع شدنى بدانیم , این علائق و عواطف , جزئى از نظامعمومى آفرینش است . انبیاء و اولیاء حق از این عواطف در حد اعلابرخوردار بودند .
حقیقت اینست که منظور از علاقه به دنیا تمایلات طبیعى و فطرى نیست ,مقصود از علاقه و تعلق , بسته بودن به امور مادى و دنیاوى و در اسارت آنها بودن است که توقف است و رکود است و باز ایستادن از حرکت وپرواز است و سکون است و نیستى است . اینست که دنیا پرستى نام دارد واسلام سخت با آن مبارزه مى کند , و این است آن چیزى که بر ضد نظام تکاملىآفرینش است و مبارزه با آن همگامى با ناموس تکاملى آفرینش است .تعبیرات قرآن مجید در این زمینه در حد اعجاز است و در فصل هاى آینده این مطلب را توضیح خواهیم داد .

 1 - سوره سجده آیه 32 .
2 - سوره ملک آیه 3 .
3 - سوره روم آیه 20 .


[ شنبه 89/6/20 ] [ 11:9 عصر ] [ علی فغانی ]
<      1   2   3   4   5   >>   >
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره استاد فغانی

مدیر وبلاگ : علی فغانی[467]
نویسندگان وبلاگ :
محمد مهدی فغانی[208]
محمدرضا محمدی[167]
رضا اشرفی[66]
مهدی احمدی[71]

علی فغانی هستم بچه خاک پاک ایران اسلامی عشق آباد طبس از توابع استان یزد . به ورزشهای رزمی علاقه دارم مربی ممتاز ملی ( کیو کوشین وآشی هارا کاراته) ودان 6 آشی هارا ، دان 5 کیوکو شین کاراته هستم. دنیا را دار مبارزه می دانم مبارزه با .... به عرض زندگی فکر می کنم نه به طول آن. عشق به همسر وفرزندانم دارم دین قرآن کریم ،ولایت ووطنم را با تمام وجودم دوست دارم .
آمار بازدید

 

بازدید امروز: 18
بازدید دیروز: 69
کل بازدیدها: 1466277
ابزار جستجو



در این وبلاگ
در کل اینترنت
تقدیم به روح پاک استاد