خداوندا مرا در این روز محب دوستانت ودشمن دشمنانت قرار ده ودر راه روش به طریقه وسنت خاتم پیعمبرانت بدار ای عصمت بخش دلهای پیعمبران. [ یکشنبه 89/6/14 ] [ 9:12 صبح ] [ علی فغانی ]
از "مــــبـــارز" بایـــد اینــجا یاد کرد عشــق را باید که هِــــــی فریاد کرد قصه ها دارد فراوان حـــــــــــرف دل روشن است از نور "ایمان" حرف دل عشق و مستی در دلش گُل می کند بر خـــــــدا دائـــــــم توکــــل می کند سرزمین حــــــــرف دل آبـــــاد شد پر ز نـــور از همت "مقـــــــداد" شد نام او با حـــــــرف دل آمیخته ست آبــــــــــروی دشمنانش ریخته ست او که اینجا عشق را بــــو کرده بود روز و شب ها آب و جـــارو کرده بود با "علی ها" حرف دل جانانه است قصــــه ی شمع و گل و پروانه است دارد اینجـــا شـــــورش مستانه ای یک "مسـافر" در "مســـافرخانه" ای حــرف دل یاد آور نـــی در نـــواست خـاطـرات نابی از "عبــدالرضــا"ست یــاد ایـــامــی که می آمـد "مـریـد" یاد "بـدری" یاد "تنـها" و "مــــجیــد" یـاد همراهـی که خیلـی پـاک بود نــام او اینجا همیشـه "خـــاک" بود حــرف دل پر گشته از گـل های ما یاد "ســوگـــل" مانده در دلـهـای ما شـکـوه می کرد او از آن نـــامردها ســینه اش آکــنــده بــــود از دردها او که زینجا رفت و ما را غــم گرفت حـــرف دل با رفـتـنــش مـاتم گرفت یادش اینجا مــاندگار و زنـده است خـاطـرش در حـرف دل پاینده است مـیخـکـی روئیده در قـلـب کــویـــر از "رضـا" می گویم آن مــرد بصـیـر "عبـد زهرا" همرهی دیرینه است صـاف و صـادق مثـل یک آیینه است کنج این میخانه ام یاری نشست گوشه ی دنیا "سبکباری" نشست حرف دل با عشق معنا می شود بــا سبـکبـاران چه زیبـا مـی شـود "مجتبـی" شیرین زبانی می کند "دیـده بان" هم دیده بانی می کند خیمه دیگر غرق "باران" می شود با دو تا "مریم" گلستــان می شود دارد اینجـا بــا دو "مـریـم" افـتـخـار آن دل آرام اسـت و ایــن در انـتظـار بوسه ها زین رد پاها چیدنی است "بادبادک" هم سفیدش دیدنی است "دیـده" ای دارم در اینـجـا بی ریــا بـــی ریـــای بـــی ریــای بــی ریــا دیـدگـانـش ای خـدا غمگین مبـاد کـوله بارش عاقبـت سنگـین مبـاد همرهی در حرف دل خیلی گل است نغمه هایش نغمه هـای بـلبـل است اجتنــاب از زرق و برقـی می کـند واقعـاً یـاران "چه فـرقـی مـی کـند"؟ در "فراموشی" کسی جا مانده است "دختری تنها" که شیدا مانده است "هـدهـد" اینجا یک غــریب دیگر است او که در این حرف دل تاج سر است "ســـاره" و "ســـارا" عــزیز خـــیمه اند پـــاک و روشـــن مثل آب چشمه اند حــــرف دل آیینه ی احـســاس ماست وه چه خوشبـو از شمیم "یـاس" ماست می شود اینجا همیشه چــون بهار با حضـور "نـرگـــــــس" و "امّـیـــدوار" با "گــلِ نرگــس" کـه در جان من است آخـرِ صـاحـــب زمـــانـی بــودن است می شــــود اینجا دلی تسلیم عشق آفــــرین بر عشق نابِ "میمِ" عشق با "نفیســـــــــه" حرف دل زیباتر است با "غریبـــه" عاشقـــی پیدا تر است پُـــــر ز بوی عطر و عود است این رواق با "عطیـــه" با "غــــریب" و با "فـراق" رنــگ و بـــوی عــــاشقی باز آمدست حــرف دل را یک "سـحــرناز" آمدست "سید" اینجا را گل افشان کرده است با حضــــورش یـــاد یـــاران کرده است مـــن کــه نتـــوانم دل از او بـــــــرکنم می شـــــمـــــارم بودنــــش را مغتنم دیــــدم اینـــجا یـک نفر چیزی نوشت نـــام او بـــودی هـــمی "اردیبـهشت" ایــــزد یــــزدان نگهدارش هـــمـــــــی دســـت مـــــولا یـــــاور و یارش همی بنگر اینجا عاشقــی یک عالمه ست با صفا اینجا ز چندین "فاطمـــه" ست گـــر بگیرم از "دو کــــوهـــــــه" فاصله مـــی شـــوم "جا مانـــده ای از قافله" ماجــــــــــرایی در دلم پیدا شــدست کـــــــــربلا نـزدیکِ این دریـا شــدست! او کـــــه در نزدیـکی آمـــــــال ماسـت با خبر، تنـــــها خـدا از حــــال مـاست حـرف دل یاد آور "ســــورنای" ماست قصه هایی از دلِ شـــــیدای مـــاست خاطــــراتی دارم اینجـــــا قیمتـــــــی رنـــــگ زیبــــای بنفــــش و صــــورتی از همان روزی که این دل، تنــگ شد چشم من با آســـــــمان همرنگ شد من در اینجـــا چیـــــزهایی دیــــده ام از "قیـــــــامــت" بوسه هایی چیده ام ای خدا حــــــالم چرا اینــــگونه است حـــــال مـن امشـــب چـرا وارونه است این دلـم امشــب کــــــبابم می کــند مثـــــلِ شـــمعی آبِ آبــــم می کـــن د هیچ تفسیری براین احساس نیست!! جز حسیــــن و اکـــبر و عبـاس نیست ای خــــدا دارم کــــــجایی می شـوم شـــــاید اینـجا کـــــربلایی می شوم! دوســــت دارم بـــاغ های زنـــــــده را غنچــــه هـــــای خوشـــگــــل آینده را غنچــه هایی که شقایق می شوند "رهگـذر" هایی که عاشق می شوند عاشـــقــــانی را که اینجا می رسند همـــرهـــانی را کــه فـــردا می رسند دوســـت دارم من گـــل و گــلخونه را شمـــع های کــــنج "سقـــــاخونه" را تا "خـــــروش" اینجا دمی ساقی بود این حکـــــــایت همچنــــان باقــی بود ای خـــــــــــــدا ، یاران نگــــهدار از بلا تـا نگـــــــــــردد دل به هــجران ، مبتلا یــک تشــکّر دارم از "ادمیــــنمــــــان" او کــــه می شـــــد حـــافظ آیــیــنمان او سیاهی را از اینجا رُفت و شُست آفرین "ادمیــــــــن" ما دستش دُرُست پرچـــــــــمِ ایـن حـــــرف دل پاینده باد یــــــاد آویـنـــــــــی دمـــــادم زنده بـاد ای تـــمـــام اهــــل دل یــــاری کــــنید خــــیــــمــه را با دل نگـــــهداری کـنید یـــــادتـــــان اینجا بـــــمانَد یــــــــادگار نــــــامتان در حرف دل شد مــــــاندگار امشــب ای یاران، مــــرا مهمان کنید چاره ای بـرسینــــه ســـــــــوزان کـنید مســـتِ مســــتِ بـاده نـابم کـــــــنید از دعـــــــــــــــا سیرابِ سیرابم کـــنید گوشه ای افـتاده مست و باده نوش در"همین دور و برا" امشب "خـروش" ((خروش)) [ یکشنبه 89/6/14 ] [ 8:29 صبح ] [ علی فغانی ]
اهــــــل دل ای نازنین هــایم ســـلام ســایه تان اینجا همیـشه مســــــتدام بـا شـما قلـــــبم منـــــوّر می شـــود حــال من یک حـــال دیــگر می شـــــود حـــــرف دل ، اینـجا پناهم داده است دلـــــــبری قــــــولِ نگـــــاهم داده است بزمتان ، جــــــانِ مــــــــرا بـر بـاد کـرد حــــــرف دل ، مـــــا را چنین معـتاد کـرد حـرف دل، پُر گشته از یــــاران عشق گـــونه هـا تـَــــر گشته از باران عشـــق عــاشــقان مبهوت خالش می شوند مست و شـیدای "وصالش" می شـون د حـــرف دل با گوش دل بشنیده است او کـه حـــــق را در درونش دیده است! روح من را می کشـــــــــاند تا "خیال" حرف "آدین"، حـــــــــرف آن نیکو خصال یــــــــــــادم آیــد از صــــــفای بـزممان عـاشـــــــــقی بـا آن هـمه ، همرزممان یـاد ایــــــّــــــامی قشــنگ افـــتاده ام بـاز هـم ، من یـاد جـنــــــگ افــتاده ام روزگـــــــــــاری جمعِ جمعی داشـتیم بذرعشــق و عاشـــقی می کـاشـتیم این صـــمیـــمیـــت بجز آنــجا نبــــــود جـز کـنــــــــارِ ســـــــوله هـا بر پا نبــود من در اینجا یاد سنــــــــــگر می کنم عاشــــــــــقـــــــــی را باز باور می کنم حــــرف دل ، دنیای حرفی آشـناست حرف "پیمــان" و"حسینِ کیمیـــــا"ست روح و جـــــــانِ بی ریـــــــــایی دارد او حــــــرف هــــــــای کیمیـــــــایی دارد او حـــــرف دل شـد، محفلِ دلهای صاف محفــلِ "بی معرفت" ، " سیمرغ قـاف" این "هبـــــــــــــــوطِ" آســمانیها ببین سینه ایـن کهکشـــــــــــــــــانیها ببین "بیقـــــــــراران"، بی قـراری می کنند حــــرف دل را لالــــه کــاری می کــنند از خــــــــــــدا خواهم بماند برقـــــــرار او که گــــاهی می کـند بـر ما گــــــذار از "غریبسـتان "، صـــدایی می رسد این صــــــدا حتماً به جایی می رســد "ناشــــــناسان" ، آشـــــــنایـانِ دلـند صـاحــــــــبانِ مخـــــــلصِ ایـن منزلــند می شـــناسـد ناشـــناسی را دلـــم پـُر شـدست از نـــــام او، ایـن محـفلم ما تـــــمام دردهـــــــــا را می خـــریم "بگـــذریم" و "بگـــذریم" و "بگـــذریم"! می کند چشم انتظاری ، "سوته دل" در دیـارِبی قــــــــــراری ، ســـــوته دل همرهی درعشق ومستی" گم شدست" او خــــریـدارِ غـــــــــــمِ مـردم شـــــدست درد دلــــــهـایـش دلِ دیــــــوانه بُـــــرد دسـت ما بگـرفت و تـا میـــخانه بُــــرد آتشی افکــــــــنده بر، این جـــــان ما حـــــــرف دل از جـــانـبِ یـــــــاران مـــا در دلـــم غوغا و شور و همهمَه ست تشنه ی یک جام "عبدالفـاطمَه" ست با حضــــــــورش بزمِ داغی می شود حرف دل ، تمثیلِ باغی می شـــــــود یـــاد بـــاد آن روزگـــارانــی کــه بــــود آسمـــــان و ابــــــر و بـــــارانی که بود ای فـــــــــدای نـــــــــالـه هـــــا و آه او هـر کــــــــجا باشــد ، خـدا همـــراه او هم دل و هم دیده بر تــــــــــاراج رفت روح و جان ، با نکته "حـــــــــلاّج" رفت " دکـــــتر" آخر می رهاند جانِ خویش عاقبت بگذشـــــــت از عـنوانِ خـویش! نکته هایش نکته هایی دلکش است گرچه گـاهی هم ز جنسِ آتش است! همـرهی دارم کـــه از من دور نیست نام اوبـا وزنِ شــعرم، جـــــــور نیست! قصّــــــــــــه همسـنگران را باز خـواند شعرمن ازوصــفِ نامش"بـاز مـــانـــد"! قلـــــــــــــــعه ای دارد پُر از راز و رمـوز سینه ای دارد پـــــــــُر از انـدوه و سـوز پـا نــــــــهاد اینک بـه بـــازارِ جــــــنون یـک "نمی دانـم" ز شهرِ آسمــــــــون" حـــــرف دل ، دارد درونِ سینــــه اش یک "هُـــدی" و قـــلب چـون آییـنه اش او کـــــــــــه از غربت روایت می کــند از جــــــدائی هـا شـکــــــــایت میکند ای تمــــــــــامِ اهـل دل ، یاری کــنید ایـن هــــــــدی را هـم نگـــهداری کنید او از آمریـــــکا به ما دل بســته است طفلکی شاید که خیلی خسته است من نـمی دانم که این"پانیذ"،کیست نقـطه چین هـااینهمه،ازبهرِ چیست!؟ لیـــک، انگاری که خیلی با صفاسـت چـون کـه بـا یـــارانِ خــوبم آشـناست روح من دنــــــــبال "عـــــــــبدالله"رفت تا عــــــــراق و کــــــــــــــربلا بـا آه رفت باغ اینجـــــــا مملو از "گمنام" هاست ســـر به ســـر آکـــنده از پیغام هاست حرف دل فریاد جمعی عاشــــقســـت حرف "صادق"، صَرف عشق از عاشقست می شـــــــود آیـــا ز تنهایی نگـــفت؟ از دل "زهــــــرای شــــــیدایی" نگفت؟ از "علی" می گفت و محزون می شدیم گــــــریه می کردیم و دلخون می شدیم عـــاقبت زین خیمه نوری پر کــــشید جام عشـــق و عاشقی را سر کشید او کــــه ما را با خــودش همراز کــــرد رفت و مـــــا را مـــــات آن پرواز کــــــرد یادتان هسـت که از زندان چه گفت؟ یک "مهاجر" در غریبســتان چه گفت؟ "شاهدی" دارم که مدهوش است او یــــــاد ســــرداران خــــاموش است او همتـــــش مقـــبول حـــــق لایــــــزال آرزو دارم برایــــــش من وصــــــــــــــال ای "شـــلمچـــــه" ای غروبت پر ز راز ای تــــمــــام نغمــــه هایت دلنــــــواز می کشد گاهی به این محفل سرک می برد ما را مدینه "روشــــــــــــنک" میرســــــد یک نـــــــــازنین از راه دور می شود "محجــــوبه ای" از مهد نور او کــــــه از داغ پـــــــــــدر در غم تپید زنـــــــده بــــــــادا یاد یـــاران شــــهید می دهد این حــــــرف دل بوی گـلاب بوی رحمت بوی "احسان" و "شهاب" حــرف دل دارد همیشه "بوی سیب" بوی "ســــلما" بوی "لیــــــلای غریب" عاشقی اینجا پر از سوز و تب است نام او حقا که "عبـــــدالزینــــب" است "زینبیون" گــــوی ســـبقت می برند عاشقی را هر چـــــه باشد می خرند یک نفر دردی به جانـــــش می خرد یک "بسیجی" غصه هایی می خورد می وزد اینجا "نســــــــــیمی" دلربا می بـــــرد مـــــا را به بــــاغ "ناکــــجا" آفرین بر او که دریـــایـــی شـــدست آفرین عشــــقی که یـلدایی شـدست از زمیـــن تا آســــمانها فــــرش شد حرف دل مست از میِ "ذوالعرش" شد بنـــــده ای دارد عــزیـــز اینجا خــــدا آفـــرین بر "مصــطـــفــــی" بر مصطفی او کــــه شـــد همـــراه با مردانِ مرد یــــاد یــــاران را در اینجــــــــا زنده کرد "بنده ای" هم عاشق فرزند خویش گوید او از کـــودک دلــــبند خـــــــویش با دلـــی بشــکــسته از غم گوید او از تـــمـــام درد و مـــاتـــم گــویــد او ای خـــدا هـــرگز مبــاد اینجا عبوس جان پاک "مـهـدیار" و این "ونــوس" نکته های این "سمیرا" خواندنی است نــام او در قلـــب اینجــا مـاندنی است می شود اینجا ز "سیف الدوله" گرم روح ما هم می شــود دلــگرم ونرم در دیار بی کسی غوغــا شـــدست حرف دل تزیین به یک "اسما" شدست با صفا این خیمه از "ارژنگ" ماست بی ریا این قلعه با "دلــتــنـــگ" ماست دخـــتـــری از اهـــل ایـــران آمدست " طـــاهـــره" در جمع مستــان آمدست می شود این حرف دل پر شور و شین از دل پر راز "مجــــنــــون الحـــســین" با "امــیــن" اینجا مصفا می شود محـــفــلی از عشـق بر پا می شود " حـــیّ سبحان" باشد اینجا یار او باشـــد اینـــجا یـــاور و غـــــمخوار او از "مــــبـــارز" بایـــد اینــجا یاد کرد عشــق را باید که هِــــــی فریاد کرد ((خروش )) [ یکشنبه 89/6/14 ] [ 8:20 صبح ] [ علی فغانی ]
1- پایه هاى اسلام قال الباقر علیه السلام: بنى الاسلام على خمسة اشیاء، على الصلوة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایه. امام باقر علیه السلام فرمود: اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زکات حج و روزه و ولایت (رهبرى اسلامى).فروع کافى، ج 4 ص 62، ح 1 2- فلسفه روزه قال الصادق علیه السلام: انما فرض الله الصیام لیستوى به الغنى و الفقیر. امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند. من لا یحضره الفقیه، ج2 ص 43، ح 1 3-روزه آزمون اخلاص قال امیرالمومنین علیه السلام: فرض الله … الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق امام على علیه السلام فرمود: خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید. نهج البلاغه، حکمت 252 4-روزه یاد آور قیامت قال الرضا علیه السلام: انما امروا بالصوم لکى یعرفوا الم الجوع و العطش فیستدلوا على فقر الاخر. امام رضا علیه السلام فرمود: مردم به انجام روزه امر شدهاند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند. وسائل الشیعه، ج4 ص4 ح 5 علل الشرایع، ص 10 5 - روزه زکات بدن قال رسول الله صلى الله علیه و آله : لکل شیئى زکاة و زکاة الابدان الصیام. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است. الکافى، ج4، ص 62، ح 3 6- روزه سپر آتش قال رسول الله صلى الله علیه و آله: الصوم جنة من النار. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: روزه سپر آتش (جهنم) است. «یعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.» الکافى، ج 4ص 162 7- اهمیت روزه الصوم فى الحر جهاد. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: روزه گرفتن در گرما، جهاد است. بحار الانوار، ج 96، ص 257 8-روزه نفس قال امیرالمومنین علیه السلام صوم النفس عن لذات الدنیا انفع الصیام. امیرالمومنان على علیه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاى دنیوى سودمندترین روزههاست. غرر الحکم، ج 1 ص 416 ح 64 9-روزه واقعى قال امیرالمومنین علیه السلام الصیام اجتناب المحارم کما یمتنع الرجل من الطعام و الشراب. امام على علیه السلام فرمود: روزه پرهیز از حرامها است همچنانکه شخص از خوردنى و نوشیدنى پرهیز مىکند. بحار ج93 ص 249 10- برترین روزه قال امیرالمومنین علیه السلام صوم القلب خیر من صیام اللسان و صوم اللسان خیر من صیام البطن. امام على علیه السلام فرمود: روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است. غرر الحکم، ج 1، ص 415، ح 80 11- روزه چشم و گوش قال الصادق علیه السلام اذا صمت فلیصم سمعک و بصرک و شعرک و جلدک. امام صادق علیه السلام فرمود: آنگاه که روزه مىگیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزهدار باشند.«یعنى از گناهان پرهیز کند.» 12- روزه اعضا و جوارح عن فاطمه الزهرا سلام الله علیها ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه. حضرت زهرا علیها السلام فرمود: روزهدارى که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده روزهاش به چه کارش خواهد آمد. 13- روزه ناقص قال الباقر علیه السلام لا صیام لمن عصى الامام و لا صیام لعبد ابق حتى یرجع و لا صیام لامراة ناشزة حتى تتوب و لاصیام لولد عاق حتى یبر. امام باقر علیه السلام فرمود: روزه این افراد کامل نیست: 1 – کسى که امام (رهبر) را نافرمانى کند. 2– بنده فرارى تا زمانى که برگردد. 2 – زنى که اطاعتشوهر نکرده تا اینکه توبه کند. 4 – فرزندى که نافرمان شده تا اینکه فرمانبردار شود. 14-روزه بى ارزش قال امیرالمومنین علیه السلام کم من صائم لیس له من صیامه الا الجوع و الظما و کم من قائم لیس له من قیامه الا السهر و العناء. امام على علیه السلام فرمود: چه بسا روزهدارى که از روزهاش جز گرسنگى و تشنگى بهرهاى ندارد و چه بسا شب زندهدارى که از نمازش جز بیخوابى و سختى سودى نمىبرد. 15- روزه و صبر عن الصادق علیه السلام فى قول الله عزوجل «واستعینوا بالصبر و الصلوة» قال: الصبر الصوم. امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند عزو جل که فرموده است: از صبر و نماز کمک بگیرید، صبر، روزه است. 16- روزه و صدقه قال الصادق علیه السلام صدقه درهم افضل من صیام یوم. امام صادق علیه السلام فرمود یک درهم صدقه دادن از یک روز روزه مستحبى برتر و والاتر است. 17-پاداش روزه قال رسول الله صلى الله علیه و آله: قال الله تعالى ; الصوم لى و انا اجزى به رسول خدا فرمود خداى تعالى فرموده است: روزه براى من است و من پاداش آن را مىدهم. 18- جرعه نوشان بهشت قال رسول الله صلى الله علیه و آله ; من منعه الصوم من طعام یشتهیه کان حقا على الله ان یطعمه من طعام الجنة و یسقیه من شرابها. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: کسى که روزه او را از غذاهاى مورد علاقهاش باز دارد برخداست که به او از غذاهاى بهشتى بخورانند و از شرابهاى بهشتى به او بنوشاند. 19- خوشا بحال روزه داران قال رسول الله صلى الله علیه و آله طوبى لمن ظما او جاع لله اولئک الذین یشبعون یوم القیامة رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: خوشا بحال کسانى که براى خدا گرسنه و تشنه شدهاند اینان در روز قیامتسیر مىشوند. 20- مژده به روزه داران قال الصادق علیه السلام ; من صام لله عزوجل یوما فى شدة الحر فاصابه ظما و کل الله به الف ملک یمسحون وجهه و یبشرونه حتى اذا افطر. امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس که در روز بسیار گرم براى خدا روزه بگیرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را مىگمارد تا دستبه چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامى که افطار کند. 21-شادى روزه دار قال الصادق علیه السلام للصائم فرحتان فرحة عند افطاره و فرحة عند لقاء ربه امام صادق علیه السلام فرمود: براى روزه دار دو سرور و خوشحالى است: : 1 – هنگام افطار 2 – هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قیامت) 22-بهشت و باب روزه دارن قال رسول الله صلى الله علیه و آله ?; ان للجنة بابا یدعى الریان لا یدخل منه الا الصائمون. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: براى بهشت درى استبنام (ریان) که از آن فقط روزه داران وارد مىشوند. وسائل الشیعه، ج 7 ص 295، ح31 23- دعاى روزه داران قال الکاظم (علیه السلام) دعوة الصائم تستجاب عند افطاره امام کاظم (علیه السلام) فرمود: ;: دعاى شخص روزهدار هنگام افطار مستجاب مىشود. 24-بهار مومنان قال رسول الله (صلى الله علیه و آله) رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود: زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانىاش براى شب زندهدارى واز روزهاى کوتاهش براى روزه دارى بهره مىگیرد. ;. 25-روزه مستحبى قال الصادق (علیه السلام) من جاء بالحسنة فله عشر امثالها من ذلک صیام ثلاثة ایام من کل شهر. امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس کار نیکى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه است. 26-روزه ماه رجب قال الکاظم (علیه السلام) رجب نهر فى الجنه اشد بیاضا من اللبن و احلى من العسل فمن صام یوما من رجب سقاه الله من ذلک النهر. امام کاظم (علیه السلام) فرمود: رجب نام نهرى است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرینتر هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند از آن نهر به او مىنوشاند. من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 56 ح 2 27- روزه ماه شعبان من صام ثلاثة ایام من اخر شعبان و وصلها بشهر رمضان کتب الله له صوم شهرین متتابعین. امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برایش محسوب مىکند. وسائل الشیعه ج 7 ص 375،ح 22 28- افطارى دادن قال الصادق (علیه السلام) من فطر صائما فله مثل اجره ?; امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر کس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است. 29- افطارى دادن قال الکاظم (علیه السلام) فطرک اخاک الصائم خیر من صیامک. ;. امام کاظم (علیه السلام) فرمود: افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است. 30- روزه خوارى قال الصادق (علیه السلام) من افطر یوما من شهر رمضان خرج روح الایمان منه امام صادق (علیه السلام)فرمود: وسائل الشیعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5 من لا یحضره الفقیه ج2 ص 73، ح 9 31- رمضان ماه خدا قال امیرالمومنین ?; شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهرى امام على (علیه السلام) فرمود: رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است. 32- رمضان ماه رحمت قال رسول الله (صلى الله علیه و آله) … و هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار. رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود: بحار الانوار، ج 93، ص 342 33- فضیلت ماه رمضان قال رسول الله (صلى الله علیه و آله) ان ابواب السماء تفتح فى اول لیلة من شهر رمضان و لا تغلق الى اخر لیلة منه رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود: درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مىشود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد. 34- اهمیت ماه رمضان قال رسول الله (صلى الله علیه و آله) لو یعلم العبد ما فى رمضان لود ان یکون رمضان السنة رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود: بحار الانوار، ج 93، ص 346 35- قرآن و ماه رمضان قال الرضا (علیه السلام) من قرا فى شهر رمضان ایة من کتاب الله کان کمن ختم القران فى غیره من الشهور. امام رضا (علیه السلام) فرمود: هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند. 36 - شب سرنوشت ساز قال الصادق (علیه السلام) راس السنة لیلة القدر یکتب فیها ما یکون من السنة الى السنة. امام صادق (علیه السلام) فرمود: آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته مىشود. 37-برترى شب قدر قیل لابى عبد الله (علیه السلام) کیف تکون لیلة القدر خیرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فیها خیر من العمل فى الف شهر لیس فیها لیلة القدر. از امام صادق (علیه السلام) سوال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟ حضرت فرمود: کار نیک در آن شب از کار در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد بهتر است. 38- تقدیر اعمال قال الصادق (علیه السلام) التقدیر فى لیلة تسعة عشر و الابرام فى لیلة احدى و عشرین و الامضاء فى لیلة ثلاث و عشرین. امام صادق (علیه السلام) فرمود: برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مىگیرد و تصویب آن در شب بیست ویکم و تنفیذ آن در شب بیستسوم. 39- احیاء شب قدر عن فضیل بن یسار قال: کان ابو جعفر (علیه السلام) اذا کان لیلة احدى و عشرین و لیلة ثلاث و عشرین اخذ فى الدعا حتى یزول اللیل فاذا زال اللیل صلى. فضیل بن یسار گوید: امام باقر (علیه السلام) در شب بیست و یکم و بیستسوم ماه رمضان مشغول دعا مىشد تا شب بسر آید و آنگاه که شب به پایان مىرسید نماز صبح را مىخواند. وسائل الشیعه، ج 7، ص 260، ح 4 40- زکات فطره قال الصادق (علیه السلام) ان من تمام الصوم اعطاء الزکاة یعنى الفطرة کما ان الصلوة على النبى (صلى الله علیه و آله)من تمام الصلوة. امام صادق (علیه السلام) فرمود: تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (صلى الله علیه و آله) کمال نماز است. وسائل الشیعه، ج 6ص 221، ح 5 [ شنبه 89/6/13 ] [ 8:54 صبح ] [ علی فغانی ]
نهضت جهانی اسلام و مساله نجات فلسطین از چنگال صهیونیسم و حامیان آن برای امام خمینی به قدری اهمیت داشت که ایشان در همان ماه های اول پیروزی انقلاب اسلامی و درحالی که هنوز از تولد انقلاب اسلامی شش ماه نگذشته بود درتاریخ 16 مرداد ماه 1358 هـ . ش آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کردند و طی پیامی به عموم ملل مسلمان چنین فرمودند : بسم الله الرحمن الرحیم من در طی سالیان دراز خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و بویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت های اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم (صحیفه امام جلد 9 ص 267 ) اعلام روز جهانی قدس در روزها و ماه هایی صورت گرفت که انقلاب اسلامی در داخل ایران با مشکلات فراوان و سهمگینی دست و پنجه نرم می کرد و رهبران انقلابی مشغول مقابله با انواع توطئه هایی بودند که از سوی دشمنان داخلی و خارجی و عوامل آن ها بر نظام اسلامی تحمیل شده بود. بنابر این اعلام روز جهانی قدس در چنین اوضاع و احوال بیان گر وجه دیگری از اهمیت مساله نجات فلسطین و نهضت جهانی اسلام در نگاه امام خمینی است . گرچه سبب و هدف اصلی اعلام روز جهانی قدس متمرکز کردن مجموع توان فرهنگی تبلیغاتی سیاسی اقتصادی روانی و نظامی جهان اسلام برای نجات فلسطین از چنگال صهیونیسم می باشد ولی روز قدس نمادی برای آزادی همه سرزمین های اسلامی از چنگال دشمنان است بنابر این وقتی می گوییم روز قدس یعنی روز همه سرزمین های اسلامی و روز همه سرزمین های مسلمان نشین که در چنگال دشمنان اسلام قرار دارند. به عبارت دیگر اعلام روز قدس تنها به این مفهوم و برای این هدف نیست که به مسلمانان تاکید شود که تمام توان فرهنگی تبلیغاتی سیاسی اقتصادی روانی و نظامی خود در راه آزادی فلسطین به کار گیرند بلکه هدف جامع تری که آزادی قدس نیز در درون آن قرار می گیرد این است که مسلمانان با تمام توان در راه آزادی و نجات همه سرزمین های اسلامی بکوشند و اجازه ندهند حتی یک وجب از خاک مسلمانان در دست بیگانگان باقی بماند. بالاتر از این حتی آزاد ساختن سرزمین های اسلامی از سیطره عوامل مزدور و عواملی که در ظاهر لباس خودی و لباس مسلمانی پوشیده اند ولی در عمل و در باطن در جرگه دشمنان اسلام قرار دارند نیز در چشم انداز و دایره شمول روز جهانی قدس قرار می گیرد و به همین دلیل است که امام خمینی می فرماید : روز قدس یک روز جهانی است روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است روز مقابله ملت هایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیرآمریکا هستند. روز قدس روزی است که باید این دنباله روهای رژیم سابق در ایران (رژیم های وابسته به آمریکا و سایر دشمنان اسلام ) و آن توطئه چین های رژیم فاسد و ابر قدرت ها در سایر جاها مخصوصا در لبنان تکلیف خودشان را بدانند روز قدس روزی است که باید به همه ابرقدرت ها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما به واسطه عمال خبیث شما نخواهد بود(صحیفه امام جلد 9 ص 276 تا 279 ) بنابر این اگر بخواهیم از نگاه امام خمینی به روز قدس نظر بیفکنیم باید بگوییم که در حال حاضر روز قدس هم روز فلسطین و روز نجات قدس است وهم روز عراق روز افغانستان روز لبنان و روز کلیه سرزمین های اسلامی که اکنون هدف تجاوز و تهدید دشمنان اسلام قرار گرفته اند همچنان روز آزادی همه کشورها و سرزمین اسلامی که به طور غیرمستقیم تحت سیطره آمریکا می باشند نیز می باشد. در این روز مسلمان ها علاوه بر اینکه فریاد آزادی فلسطین عراق و افغانستان را سر می دهند باید برای آزادی سرزمین های اسلامی از چنگال عاملان و وابستگان و همدستان آمریکا در منطقه و در کل جهان اسلام نیز فریاد بزنند. البته فریاد زدن فقط مقدمه کار و آتش تهیه است و آنچه اساسی می باشد اقدام عملی است که می تواند کار ساز باشد و دست دشمنان و عوامل آن ها را از سرزمین های اسلامی قطع کند. مفهوم دیگر روز قدس از نظر امام خمینی وداع با توقف و درجا زدن مسلمانان و جوامع اسلامی و حرکت به سمت اهداف عالی و همه جانبه اسلام است . بنابر این روز قدس یعنی روز حرکت و روز پویایی مسلمانان . در این روز باید به همه مسلمانان تاکید شود و همه مسلمانان باید به خاطر داشته باشند که دوران رکود و سکونی که طی چندین قرن به یکی از مهم ترین مصایب جوامع اسلامی تبدیل شده بود به سرآمده است و مسلمانی که رکود و سکون پیشه کند نه تنها سبب می شود که همواره به خواری و ذلت بیفتد و نوکری ملل و جوامع دیگر را بکند بلکه در انجام تکالیف و وظایف مسلمانی هم کاملا مقصر است و نمی توان نام مسلمان واقعی بر او نهاد. امام خمینی می فرماید : روز قدس اعلام این مطلب است که ای مسلمین به پیش ! ای مسلمین به پیش برای پیشرفت در همه اقطار عالم (صحیفه نور جلد 8 ص 233 و 234 ) . روز قدس روز بیداری مسلمین و روز احیای اسلام است در این روز باید مسلمانان به احیای اسلام به احیای حکومت اسلامی و به احیای هر آنچه رنگ و بوی اسلامی دارد بیندیشند. امام خمینی در این باره می فرماید : روز قدس روز اسلام است . روز قدس روزی است که اسلام را باید احیا کرد و باید احیا بکنیم اسلام و قوانین اسلام را در ممالک اسلامی روز قدس روز حیات اسلام است . باید مسلمین به هوش بیایند باید بفهمند قدرتی را که مسلمین دارند روز قدس فقط روز فلسطین نیست روز اسلام است روز حکومت اسلامی است روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود(صحیفه امام جلد 9 ص 276 تا 279 ) مفهوم روز قدس از نظر امام خمینی به قدری وسیع و همه جانبه است که تقریبا تمام مسائل و مشکلات جهان اسلام و مسلمانان به ویژه آنچه پیرامون روابط جهان اسلام با سایر قدرت ها و آنچه پیرامون روابط مسلمانان با رژیم های نامشروع وجود دارد را دربر می گیرد. از نظر امام خمینی روز قدس روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است روز مقابله مسلمانان با ابرقدرت های دشمن اسلام است روز شناخت منافقان جهان اسلام از مومنان و متعهدان است . روز تشخیص دولت های خائن از دولت های خادم است روز قطع آمال شیطانی ابرقدرت ها است روز خروج مسلمانان از انزوا است روز اعلام استقلال همه جوامع اسلامی است روز هزیمت ظالمان و روز عزت مظلومان است و روز همه چیزهایی است که به عنوان مشکل و مساله مسلمانان و جوامع اسلامی مطرح است . نگاه جامع امام خمینی در باره روز قدس را می توان در این بیانات ایشان یافت : روز قدس روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند روزی است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس می دانند و عمل می کنند به آنچه باید بکنند و منافقین آنهایی که با ابرقدرت ها در زیر پرده آشنائی دارند و با اسرائیل دوستی در این روز بی تفاوت هستند یا ملت ها را نمی گذارند که تظاهرکنند. روز قدس روزی است که باید سرنوشت ملت های مستضعف معلوم شود. باید ملت های مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین باید همانطور که ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید و خواهد مالید تمام ملت ها قیام کنند و این جرثومه های فساد را به زباله دان ها بریزند. روز قدس روزی است که باید همت کنید و همت کنیم که قدس را نجات بدهیم و برادران لبنانی را از این فشارها نجات بدهیم روزی است که باید تمام مستضعفین را از چنگال مستکبرین بیرون بیاوریم روزی است که باید جامعه مسلمین همه اظهار وجود بکنند و هشدار بدهند به ابرقدرت هالله روز قدس روزی است که باید به همه ابرقدرت ها هشدار داد که باید دست خود را از روی مستضعفین بردارید و سرجای خود بنشینید. اسرائیل دشمن بشریت . دشمن انسان که هر روز غائله ایجاد می کند و برادرهای ما را در جنوب لبنان به آتش می کشد باید بداند که دیگر ارباب های او رنگی ندارند در دنیا و باید انزوا اختیار کنند. روز قدس روزی است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگر آنها نمی توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم (ص ) می دانم و روزی است که باید ما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم و مسلمین از آن انزوائی که آنها را کشانده بودند خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند و ما در مقابل اجانب با تمام قوا ایستاده ایم و نخواهیم اجازه داد کسان دیگر در مملکت ما دخالت کنند و مسلمین نباید اجازه بدهند که کسان دیگر در ممالکشان دخالت کنند. در روز قدس ملت ها باید به حکومت هائی که خائن هستند هشدار دهند روز قدس روزی است که ما خواهیم فهمید چه اشخاصی و چه رژیم هائی با توطئه گرهای بین المللی موافقت دارند و با اسلام مخالفت . آنهائی که شرکت ندارند مخالف با اسلام هستند و موافق با اسرائیل و آنهائی که شرکت کردند متعهد هستند و موافق با اسلام و مخالف با دشمنان اسلام که در راس آنها آمریکا و اسرائیل است . روز امتیاز حق از باطل است روز جدائی حق و باطل است . (صحیفه امام جلد 9 ص 276 و 279 ) اگر مسلمان ها به روز قدس با همان دیدگاه جامع و همه جانبه ای که امام خمینی در نظر داشت بنگرند و متعهدانه به آن عمل کنند قطعا همه چیز با سرعت تمام به نفع جهان اسلام خواهد شد و عزت مسلمانان و حیات اسلام به فرازمندترین نقطه ممکن خواهد رسید و عمر ستمگران و مستکبران جهانی به پایان خواهد رسید. امام خمینی : روز قدس روزی است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگر آنها نمی توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم (ص ) می دانم و روزی است که باید ما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم و مسلمین از آن انزوائی که آنها را کشانده بودند خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند و ما در مقابل اجانب با تمام قوا ایستاده ایم امام خمینی : روز قدس روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند روزی است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس می دانند و عمل می کنند به آنچه باید بکنند و منافقین آنهائی که با ابرقدرت ها در زیر پرده آشنائی دارند و با اسرائیل دوست در این روز بی تفاوت هستند یا ملت ها را نمی گذارند که تظاهرکنند. روز قدس روزی است که باید سرنوشت ملت های مستضعف معلوم شود. باید ملت های مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین امام خمینی : روز قدس روز اسلام است . روز قدس روزی است که اسلام را باید احیا کرد و باید احیا بکنیم اسلام و قوانین اسلام را در ممالک اسلامی روز قدس روز حیات اسلام است . باید مسلمین به هوش بیایند باید بفهمند قدرتی را که مسلمین دارند روز قدس فقط روز فلسطین نیست روز اسلام است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود
منبع: روزنامه - جمهوری اسلامی - تاریخ شمسی نشر 14/07/1386 [ شنبه 89/6/13 ] [ 8:4 صبح ] [ علی فغانی ]
...::: بسم الله الرحمن الرحیم :::...
"اللهمَّ انّی اَسئَلُکَ فیهِ ما یُرضیکَ؛ وَ اعُوذُبِکَ مِمّا یُوذیکَ، وَ اسئَلُکَ التَّوفیقَ فیهِ لان اُطیعَکَ وَلا اَعصیَکَ یا جَوادَ السائِلین." خدایا از تو خواهم در این ماه آنچه تو را خوشنود سازد و پناه برم به تو از آنچه تو را بیازارد و از تو خواهم در آن توفیق براى اینکه پیرویت کنم و نافرمانیت نکنم اى بخشنده به خواستاران. O Allah, on this day, I ask You for what pleases You, and I seek refuge in You from what displeases You, I ask You to grant me the opportunity to obey You and not disobey You, O One who is generous with those who ask.C > [ شنبه 89/6/13 ] [ 7:34 صبح ] [ علی فغانی ]
اَللّهمَّ افتَح لی فیه ابوابَ فَضلکَ وَ اَنزل عَلَیّ فیه بَرَکاتکَ وَ وَفّقنی فیه لموجبات مَرضاتک واسکنّی فیه بحبوحات جَنّاتکَ یا مجیبَ دَعوَه المضطَرّینَ. [ پنج شنبه 89/6/11 ] [ 10:41 صبح ] [ علی فغانی ]
“اللهم افتح لى فیه ابواب فضلک و انزل على فیه برکاتک و وفقنى فیه لموجبات مرضاتک و اسکنى فیه بحبوحات جناتک یا مجیب دعوه المضطرین”
“خدایا در این روز بر روى من درهاى فضل و کرمت را بگشاى و بر من برکاتت را نازل فرما و بر موجبات رضا و خشنودیت موفق بدار و در وسط بهشت هایت مرا مسکن ده اى پذیرنده دعاى مضطر پریشان”
(1) اللهم افتح لى فیه ابواب فضلک “
خدایا در اینروز بر روى من درهاى فضل و کرمت را بگشای”
منظور از ابواب چیست؟
در این دعا از خداوند خواستاریم که دربهاى فضل و کرم خود را بر روى ما بگشاید، حال مىخواهیم بدانیم که منظور از ابواب (دربها) چیست؟ اگر به ظاهر آن نظر اندازیم مىبینیم که ابواب همان موانعى هستند که براى واردشدن به مکانهاى مورد نظر نیاز به فتح و گشودن آنها داریم که براى فتح و گشودن آنها نیز نیاز به مفتاح و کلید داریم آن هم کلیدى که مخصوص درب مورد نظر باشد چرا که اگر کلید هر درب در جاى خود قرار نگیرد آن درب گشوده نمىشود مگر اینکه شاه کلید داشته باشیم که آن کلیدى است که تمام دربها را مىگشاید...
و اگر به بطن آن نظر کنیم منظور از ابواب (دربها) همان دربها و ورودىهایى است که بر اساس رضا و خشنودى خداوند و یا خشم و غضب او باز مىگردد، به فرض مثال: هنگامى که بندهاى گناه و معصیتى از پروردگار خویش انجام مىدهد آنگاه است که آن معصیت و گناه سبب گردیده است تا یکى از دربهاى خشم و غضب الهى بر روى او باز گردد که کلید بازشدن این درب انجام آن گناه مىباشد...
منظور از فضل الهى چیست؟
براى آنکه مختصرا از فضل الهى صحبت به میان آوریم اشاره مىنماییم به دو آیه از قرآن کریم
“ولو لا فضل الله علیکم و رحمته لتبعتم الشیطان الا قلیلا”
(1) یعنى “و اگر فضل و رحمت الهى شامل حال شما نبود همانا جز اندکى همه از شیطان پیروى مىکردید”.“فلو لا فضل الله علیکم و رحمته لکنتم من الخاسرین”
(2) یعنى “پس اگر فضل و رحمت خداوند شامل حال شما نبود البته در شمار زیانکاران عالم بودید” همانطورى که در آیه اول مشاهده مىنماییم خداوند (عزوجل) مىفرماید: اگر فضل و رحمت خداوند شامل حال شما نبود جز اندکى همه از شیطان پیروى مىنمودید، و این را مىدانیم که پیروى از شیطان برابر است با ضلالت و گمراهى و ورود به خشم و غضب الهى و فضل خداوند، توفیق و عنایتش به بندگان و راهنمایى آنان به سوى عبادت و اطاعتش مىباشد “یهدى من یشاء الى صراط مستقیم”
(3) یعنى “(خداوند) هرکه را بخواهد به راه مستقیم هدایت مىنماید” به طورى که در قرآن مىفرماید: “ولا تتبعوا خطوات الشیطان انه لکم عدو مبین”
(4) یعنى “و از وسوسههاى شیطانى پیروى نکنید، به درستى که او براى شما دشمنى آشکار است” و در آیه دوم که مىفرماید: اگر فضل و رحمت خداوند بر بندگانش نبود و آنها را هدایت نمىنمود به حقیقت که آنان از شیطان پیروى نموده و مورد غضب الهى واقع مىشدند و دوزخ بر آنان واجب مىگشت و در حالى که از زیانکاران شده بودند چرا که “ان الانسان لفى خسر”
(5) یعنى “به درستى که انسان در خسران و زیان است” پس فضل خداوند به بندگانش همان هدایت به صراط مستقیم است هدایتى که در بهاى رحمت و بخشش خداوند را بر روى بندگانش مىگشاید که ما نیز در اینروز از خداوند مىخواهیم که ابواب فضل و رحمتش را بر روى ما بگشاید...
(2) و انزل على فیه برکاتک “و در این روز بر من برکاتت را نازل فرما”
برکات الهی
در اول دعا از خداوند درخواست نمودیم که دربهاى فضل و رحمتش را بر روى ما بگشاید، زیرا هنگامى که دربهاى فضل و رحمت او بر روى بندگان گشوده شود آنگاه است که برکات و رحمات الهى بر سر بندگان فرود مىآید که اگر بخواهیم به آن برکات اشاره نماییم آنها را به دو دسته تقسیم مىکنیم:
1- برکات مادى
2- برکات معنوی، که برکات مادى شامل جمیع نعمتهایى است که انسان از آنها به عنوان مایحتاج زندگى خود استفاده مىنماید مثل (آب، میوهجات، سبزیجات و...) و برکات معنوى شامل نعمتهایى است که انسان از آنها به عنوان راه و وسیلهاى براى تقرب به ذات اقدس الهى استفاده مىکند مثل (توبه، استغفار، ذکر، دعا و...) که ما نیز از خداوند در این روز مىخواهیم که برکاتش را بر سر ما بباراند...
3- و وفقنى فیه لموجبات مرضاتک “و در این روز مرا به موجبات رضا و خشنودیت موفق بدار”
“آنچه که موجب رضایت الهى است”
با توجه به آیات و روایات رضایت خداوند در این است که بنده مومن از دستورات خداوند و رسولش اطاعت نموده و در انجام آنها قصور نورزد “و اطیعوالله و الرسول لعلکم ترحمون” (6) یعنى “و از حکم خدا و رسول او فرمان برید، باشد که مشمول رحمت و لطف خداوند گردید” و به صورت جامعتر انجام واجبات و ترک محرمات الهى است که موجبات رضایت الهى را از بندگان خویش فراهم مىسازد. تا به درجه “رضىالله عنهم و رضوانه ذلک الفوزالعظیم” یعنى “خداوند از آنان راضى است و آنان از پروردگار خویش که این رستگارى عظیم است” دست یابند که ما نیز از خداوند در این روز خواستاریم که ما را موفق بدارد تا اینکه به رضا و خشنودى او دست یابیم...
4- و اسکنى فیه بحبوحات جناتک یا مجیب دعوه المضطرین “و مرا در این روز در وسط بهشتهایت مسکن ده این پذیرنده دعاى مضطرو پریشان”
یا مجیب الدعوات
همانطور که مىدانیم خداوند در قرآن مىفرماید: “و اذا سالک عبادى عنى فانى قریب اجیب دعوه الداع اذا دعان...” (7) یعنى “هنگامى که بندگان من از تو در مورد من سئوال مىکنند، بگو که من نزدیک (آنها هستم) و اجابت مىکنم دعاى کسانى را که مرا مىخوانند و از من درخواست مىکنند.” پس ما نیز در این روز از خداوند خواستاریم که ما را از خشم و غضب خود دور ساخته و به بهشت برینش که سرچشمه رضایت اوست، داخل سازد.
ان شاءالله که تابع باشیم
پى نوشت ها:
1- آیه 83 نساء
2- آیه 64 بقره
3- آیه 153 بقره
4- آیه 168 بقره
5- آیه 2 عصر
6- آیه 132 آل عمران
7- آیه 186 بقره
منبع : سایت اروج [ پنج شنبه 89/6/11 ] [ 10:34 صبح ] [ علی فغانی ]
چشـمان عـــــلــی دو چشمه خورشید است *** لبـــهای عـــــلــی لبــالـب از تـوحیــــد است [ سه شنبه 89/6/9 ] [ 12:11 عصر ] [ علی فغانی ]
« سأل سائل بعذاب واقع للکافرین لیس له دافع » [52]
« درخواست کننده ای تقاضای عذابی حتمی کرد؛ عذابی که برای کافران است و بازدارنده ای ندارد. »
امام صادق(ع) از امام علی(ع) چنین نقل فرموده است: هنگامی که رسول خدا(ص)، علی(ع) را در غدیر خم به جانشینی خود منصوب کرد و فرمود : هر که من مولای اویم، این علی مولای اوست، این فرموده در شهرها پخش شد، و نعمان بن حرث فهری نزد رسول خدا(ص) آمد و گفت، از سوی خدا فرمانمان دادی تا لا اله الا الله بگوییم و تو را رسول خدا بدانیم، دستورمان دادی تا جهاد کنیم و حج بگزاریم و نماز به جای آوریم و زکات بپردازیم و روزه بگیریم، ما همه اینها را از تو پذیرفتیم، ولی تو راضی نشدی تا این جوان را جانشین خود ساختی و گفتی هر که من مولای اویم، این علی مولای او است، این خواست تو است یا فرمان خدا است؟ [ سه شنبه 89/6/9 ] [ 10:0 صبح ] [ علی فغانی ]
|
||
[ طراحی : عشق آباد شهر من ] [ Weblog Themes By : iran skin ] OnlineUser |