هر چه را که انسان دوست داشته باشد و به آن مهر بورزد با او محشور مى شود . در منابع اسلامى آیات و روایات فراوانی به موضوع دوستی پرداخته اند. بخش وسیعی از این آموزه ها درباره تاثیر دوستی های دنیایی در صحنه قیامت است. در این روایات آمده: هر چه را که انسان دوست داشته باشد و به آن مهر بورزد با او محشور مى شود، خواه آن محبوب برترین و مقدس ترین های خلقت یعنی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام باشد؛ خواه سنگ بی ارزشی.
توضیح: بی تردید معنای این روایت ، دوستی بی عمل و نیل به بهشت نیست. چرا که این معنا با آیات فراوانی از قرآن کریم که بهشت را در گرو ایمان و عمل صالح می داند در تعارض کامل است؛ بنابراین معنای درست و موافق با ظاهر روایت این است که گفته شود: منظور «ثوبان» از نداشتن عمل، نداشتن عملی لایق پیشگاه خداوند متعال بود نه آنکه او فقط پیامبر صلی الله علیه و آله و م?منین را دوست داشت و هیچ یک از عبادات را انجام نمی داد. این را می توان از تایید و بشارت رسول خدا صلی الله علیه و آله فهمید. روزى پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با ثوبان ملاقات کرد و دید رنگ چهره اش دگرگون شده و بسیار لاغر و ضعیف گشته است. از او پرسید : ثوبان! چرا چهره ات تغییر یافته و چرا این چنین ضعیف شده اى؟ عرض کرد : اى رسول خدا هیچ درد و ناراحتى ندارم جز این که هرگاه به یاد شما مىافتم طوفانى سخت در روحم پدید مى شود و امواج خروشانى را در درونم احساس مى کنم و تاب و توانم از دستم مى رود تا آن که اخیرا فکر تازه اى برایم پیدا شده که آن ، مرا بیشتر ناراحت کرده است . من فکر مى کنم بالاخره در آخرت از تو جدا خواهم شد که اگر این شود ؛ از فراق و دورى شما من چه کنم؟ زیرا اگر بر فرض به بهشت هم بروم مقام من به مراتب پائین تر و پست تر از مقام شماست و اگر به بهشت نروم که خود معلوم است ؛ هرگز شما را نخواهم دید، این فکر و خیالى است که مرا به شدت رنج مى دهد. همین بود که آیه شریفه نازل شد: «وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقا ؛ هر کس از خدا و رسولش اطاعت کند ؛ او با آنان که به ایشان نعمت دادیم و گرامى داشتیم ؛ یعنی پیامبران و راستگویان و شهیدان و نیکوکاران، محشور خواهد شد و اینان رفیقان خوبى هستند.»(4) سپس پیامبر ص فرمود: سوگند به آن که جانم در دست اوست، بنده اى ایمان نمى آورد تا آن که من از جانش و پدر و مادر و عیال و فرزندانش و همه مردم نسبت به او محبوبتر باشم.(5) طبیعى است که محبت و ارادت به پاکان و انسانهای وارسته، در تمام ارکان هستى انسان اثر گذاشته و سبب می شود تا انسان با قدم در راه محبوب ، به آن قله ای که او در آن ایستاده ، حداقل نزدیک شود
البته ثوبان در ارادت ورزیدن به رسول گرامى اسلام صلی الله علیه و آله تنها نبود؛ بزرگان دیگرى هم آمدند و تلاش کردند در همه حال از حالات رسول اکرم صلی الله علیه و آله پیروی کنند؛ حتى در راه رفتن و لباس پوشیدن و انتخاب رنگ لباس و نوع غذا، طرز عبادت و همواره سعى مى کردند مثل او باشند.
بنابراین کسانی که در دل آرزوی همراهی با رسول خدا صلی الله علیه و آله دارند و با زبان این خواسته را از خدا طلب می کنند بدانند که تنها راه آن پیروی و همراهی با آن حضرت و اولیای پاکش در عمل و عقیده است و این همراهی قوام نمی یابد مگر آنکه انسان دل در گرو آنان نهد؛ محبتی که در این وادی، مثل ریسمانی دارد که دلداده را به دلدار پیوند می زند و تا این پیوند باقی است همراهی در دنیا و آخرت نیز جریان دارد. شاید برای این بود که اجر رسالتی به آن عظمت، «مودت فی القربی» شد. اگر کسی این نوع دوستی را رها کرد و دل به نا اهلان و ناپاکان سپرد و دلخوش به دوستی آنان شد؛ در قیامت انگشت حسرت به دهان خواهد گزید و با ندامتی که دیگر سودی به حالش ندارد این چنین خواهد گفت: «یا وَیْلَتى لَیْتَنی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلیلا ؛ ای کاش فلانی را دوست خود نمی گرفتم» (6) پی نوشت ها : 1. امالی صدوق (ره)، ص 210 2. درسهایی از مکتب اسلام، شماره 11، مقاله صفات عارفان 3. بحار الأنوار ج27، ص 100 4. آیه 69 سوره نساء 5. بحار الانوار، ج22، ص87 6. آیه 28 سوره فرقان امید پیشگر بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیا [ چهارشنبه 91/3/10 ] [ 6:11 عصر ] [ محمدرضا محمدی ]
|
||
[ طراحی : عشق آباد شهر من ] [ Weblog Themes By : iran skin ] OnlineUser |