اهمیت اربعین از کجاست ؟ صرف اینکه چهل روز از شهادت شهید می گذرد ، چه خصوصیتی دارد ؟ اربعین خصوصیتش به خاطر این است که در اربعین حسینی یاد شهادت حسین زنده شد و این چیز بسیار مهمی است . شما فرض کنید اگر این شهادت عظیم در تاریخ اتفاق می افتاد یعنی حسین بن علی و بقیه شهیدان در کربلا شهید می شدند ، اما بنی امیه موفق می شدند همانطور که خود حسین را و یاران عزیزش را از صفحه روزگار برافکندند و جسم پاکشان را در زیر خاک پنهان کردند ، یاد آنها را هم از خاطره نسل بشر در آن روز و روزهای بعد محو کنند .ببینید در این صورت آیا این شهادت فایده ای برای عالم اسلام داشت ؟ یا اگر هم برای آن روز یک اثری می گذاشت ، آیا این خاطره در تاریخ هم ، برای نسلهای بعد هم ، برای گرفتاریها و سیاهی ها و تاریکی ها و یزیدیهای دوران آینده تاریخ هم اثری روشنگر و افشا کننده داشت ؟ اگر حسین شهید می شد ، اما مردم آن روز و مردم نسلهای بعد نمی فهمیدند که حسین شهید شده ، آیا این خاطره چه اثری و چه نقشی می توانست در رشد و سازندگی و هدایت و برانگیزانندگی ملتها و اجتماعات و تاریخ بگذارد ؟
می بینید که هیچ اثری نداشت ، بله حسین که شهید می شد ، خود او به اعلی علیین رضوان خدا می رسید ، شهیدانی که کسی نفهمید و در غربت ، در سکوت ، در خاموشی شهید شدند ، به اجر خودشان در آخرت رسیدند ، روح آنها فتوح و گشایش را در درگاه رحمت الهی به دست آورد ، اما آیا چقدر درس شدند ، چقدر اسوه شدند ، درس ، آن شهیدی می شود که شهادت او و مظلومیت او را نسلهای معاصر و آینده او بدانند و بشنوند ، درس و اسوه آن شهیدی می شود که خون او بجوشد و در تاریخ سرازیر بشود ، مظلومیت یک ملت آن وقتی می تواند زخم پیکر ستم کشیده شلاق خورده ملتها را شفا بدهد و مرهم بگذارد که این مظلومیت فریاد بشود ، این مظلومیت به گوش انسانهای دیگر برسد ، برای همین است که امروز ابرقدرتها صدا توی صدا انداختند که صدای ما بلند نشود ، برای همین است که حاضرند پولهای گزاف خرج کنند تا دنیا نفهمد که جنگ تحمیلی چرا به وجود آمد ، با چه انگیزه ای ، با دست که ، با تحریک که . آن روز هم دستگاههای استکباری ، حاضر بودند هر چه دارند خرج کنند به قیمت این که نام و یاد حسین و خون حسین و شهادت عاشورا مثل درس در مردم آن زمان و ملتهای بعد باقی نماند و شناخته نشود . البته در اوائل کار درست نمی فهمیدند که چقدر مطلب با عظمت است . هر چه بیشتر گذشت ، بیشتر فهمیدند . در اواسط دوران بنی عباس حتی قبر حسین بن علی علیه السلام را ویران کردند ، آب انداختند ، خواستند از او هیچ اثری باقی نماند . نقش یاد و خاطره شهیدان و شهادت این است ، شهادت بدون خاطره ، بدون یاد ، بدون جوشش خون شهید ، اثر خودش را نمی بخشد و اربعین آن روزی است که برافراشته شدن پرچم پیام شهادت کربلا در آن روز آغاز شد و روز بازماندگان شهداست . حالا چه در اربعین اول ، خانواده امام حسین علیه السلام به کربلا آمده باشند و چه نیامده باشند . اما اربعین اول آن روزی است که برای اولین بار زائران شناخته شده حسین بن علی به کربلا آمدند ؛ جابربن عبدالله انصاری است و عطیه از اصحاب پیغمبر ، از یاران امیر المومنین و آمدند آن جا و جابربن عبدالله حتی نابینا بود - آن طور که در نوشته ها و اخبار هست - و دستش را عطیه گرفت و برد روی قبر حسین بن علی گذاشت و او قبر را لمس کرد و گریه کرد و با حسین بن علی علیه السلام حرف زد و با آمدن خود و با سخن گفتن خود خاطره حسین بن علی را زنده کرد و سنت زیارت قبر شهداء را پایه گذاری کرد . یک چنین روزمهمی است روز اربعین. ...
رمز زنده ماندن واقعه ى عاشورا چرا امام صادق(علیهالصّلاة والسّلام) - طبق روایت - فرمودند که هر کس یک بیت شعر دربارهى حادثهى عاشورا بگوید و کسانى را با آن بیت شعر بگریاند، خداوند بهشت را بر او واجب خواهد کرد؟(1) چون تمام دستگاههاى تبلیغاتى، براى منزوى کردن و در ظلمت نگهداشتن مسألهى عاشورا و کلاً مسألهى اهلبیت، تجهیز شده بودند تا نگذارند مردم بفهمند چه شد و قضیه چه بود. تبلیغ، اینگونه است. آن روزها هم مثل امروز، قدرتهاى ظالم و ستمگر، حداکثر استفاده را از تبلیغات دروغ و مغرضانه و شیطنتآمیز مىکردند. در چنین فضایى، مگر ممکن بود قضیهى عاشورا - که با این عظمت در بیابانى در گوشهیى از دنیاى اسلام اتفاق افتاده - با این تپش و نشاط باقى بماند؟ یقیناً بدون آن تلاشها، از بین مىرفت. آنچه این یاد را زنده کرد، تلاش بازماندگان حسینبنعلى(علیهالسّلام) بود. به همان اندازه که مجاهدت حسینبنعلى(علیهالسّلام) و یارانش به عنوان صاحبان پرچم، با موانع برخورد داشت و سخت بود، به همان اندازه نیز مجاهدت زینب (علیهاالسّلام) و مجاهدت امام سجّاد(علیهالسّلام) و بقیهى بزرگواران، دشوار بود. البته صحنه آنها، صحنهى نظامى نبود؛ بلکه تبلیغى و فرهنگى بود. ما به این نکتهها باید توجه کنیم. درسى که اربعین به ما میدهد درسى که اربعین به ما مىدهد، این است که باید یاد حقیقت و خاطرهى شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگهداشت. شما ببینید از اول انقلاب تا امروز، تبلیغات علیه انقلاب و امام و اسلام و این ملت، چه قدر پرحجم بوده است. چه تبلیغات و طوفانى که علیه جنگ به راه نیفتاد جنگى که دفاع و حراست از اسلام و میهن و حیثیت و شرف مردم بود. ببینید دشمنان علیه شهداى عزیزى که جانشان - یعنى بزرگترین سرمایهشان - را برداشتند و رفتند در راه خدا نثار نمودند، چه کردند و مستقیم و غیرمستقیم، با رادیوها و روزنامهها و مجلهها و کتابهایى که منتشر مىکردند، در ذهن آدمهاى سادهلوح در همه جاى دنیا، چه تلقینى توانستند بکنند. حتّى افراد معدودى از آدمهاى سادهدل و جاهل و نیز انسانهاى موجّه و غیر موجّهى در کشور خودمان هم، در آن فضاى ملتهب جنگ، گاهى حرفهایى مىزدند که ناشى از ندانستن و عدم احاطه به حقایق بود. همین چیزها بود که امام عزیز را برمىآشفت و وادار مىکرد که با آن فریاد ملکوتى ، حقایق را با صراحت بیان کند. اگر در مقابل این تبلیغات، تبلیغات حق نبود و نباشد و اگر آگاهى ملت ایران و گویندگان و نویسندگان و هنرمندان، در خدمت حقیقتى که در این کشور وجود دارد، قرار نگیرد، دشمن در میدان تبلیغات غالب خواهد شد. میدان تبلیغات، میدان بسیار عظیم و خطرناکى است. البته، اکثریت قاطع ملت و آحاد مردم ما، به برکت آگاهىِ ناشى از انقلاب، در مقابل تبلیغات دشمن بیمه هستند و مصونیت پیدا کردهاند. از بس دشمن دروغ گفت و چیزهایى را که در مقابل چشم مردم بود، به عکس و واژگون نشان داد و منعکس کرد، اطمینان مردم ما نسبت به گفتهها و بافتهها و یاوهگوییهاى تبلیغات جهانى ، بکلى سلب شده است. دستگاه ظالم جبار یزیدى با تبلیغات خود، حسینبنعلى(ع) را محکوم مىساخت و وانمود مىکرد که حسینبنعلى(ع) کسى بود که بر ضد دستگاه عدل و حکومت اسلامى و براى دنیا قیام کرده است!! بعضى هم، این تبلیغات دروغ را باور مىکردند. بعد هم که حسینبنعلى(علیهالسّلام)، با آن وضع عجیب و با آن شکل فجیع، به وسیلهى دژخیمان در صحراى کربلا به شهادت رسید، آن را یک غلبه و فتح وانمود مىکردند! اما تبلیغات صحیح دستگاه امامت، تمام این بافتهها را عوض کرد. حق، این گونه است. از بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالى)29/ 06/ 68 منبع : پایگاه مقام معظم رهبری [ جمعه 92/9/29 ] [ 11:30 عصر ] [ مهدی احمدی ]
شهیدسعیدزقانی
[ جمعه 92/9/29 ] [ 11:28 عصر ] [ مهدی احمدی ]
بسم الله الرحمن الرحیم حضرت زهرا تا قبل از شهادت پدرشان اصلا سخنرانی نکرده بودند اینکه می گویم شهادت چون ایشان به دست همسرانشان عایشه وحفصه مسموم شدند. حضرت زهرا سلام الله علیها در 3جا سخنرانی کردند 1)پشت در که خیلی مختصر بود چند جمله ای چکار دارید ما هنوز زخمهای پدرمان روی قلبمان خوب نشده است 2)یکی هم خطبه فدکیه در مسجد 3)یکی هم دربستر بیماری برای همسران انصار قبل از خواندن خطبه چند باری به منزل ابوبکر رفتند این چه کار مهمی چه ضرورتی بود که ایشان برایش بیرون آمدند وبا نامحرم روبرو شوندوهمچنین سخنرانی کنندمی گوییم مکان سخنرانی:کنار قبر پیامبر گرامی اسلام زمان سخنرانی:حدود 10روز بعد از حادثه پشت در اتفاقات رسول گرامی اسلام قبل از شهادتشان: یهودیان فدک نزدیک خیبر بودند چون شنیدند پیامبر با خیبریان جنگ کردند وپیروز شدند وآن کار عظیم امام علی علیه السلام یعنی کندن در بزرگ خیبر راشنیدند گفتند فدک که در برابر خیبر چیزی نداشت معجزات امامان را در کتاب مدینه المعاجز بخوانید (مخصوصا فضایل امیرالمومنین) رعبی در دل یهودیان افتاد میدانید که اگر مسلمانان به امامان یا پیامبر با هدیه ای بدون جنگ صلح کردند آن هدیه ملک خالص آنهاست وگفتند به شرطی که فعلاخودشان روی آن کار کنندو جزیه ومال الاجاره آن را به پیامبر دهند. بعد از یک سال جبرئیل نازل شد وفرمون فدک به ذی القربی بده پیامبر پرسیدند :ذی القربی منظور کیست ؟فرمود :منظور حضرت زهرا(سلام الله علیها ) موقع واگذاری امام علی علیه السلام وام سلمه وام ایمن وحسنین (علیهماسلام)حضور داشتند وامضا کردند ودیگر هیچکس دخالتی در درآمد آن نداشتند حضرت زهرا سلام الله علیها هم دفتری داشتند که در آن نام دختران سید (هاشمی ها)وپسران سید رامی نوشتند وموقع ازدواجشان برایشان جهیزیه ومخارج عروسی می دادند وقسمتی را هم برای فقرا می گذاشتند ومختصری هم برای حسنین گذاشته بودند که فقرا در آخر همین مختصر را هم می ریختند می گرفتند حاج آقای زهرایی(دام ظله) [ جمعه 92/9/29 ] [ 11:25 عصر ] [ مهدی احمدی ]
[ جمعه 92/9/29 ] [ 11:23 عصر ] [ مهدی احمدی ]
«خوارزمى» در «مناقب» خود، از پیامبر اسلام صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم روایت کرده که فرمود:
قوم خویش قیام نماید، و به اندازه کوه احد طلا داشته باشد و آن را در راه خدا انفاق کند و هزار سال با پاى خود حج به جا آورد و میان صفا و مروه به شهادت برسد، ولى تو را اى على علیه السّلام دوست نداشته باشد، بوى بهشت هرگز به مشامش نخواهد رسید و داخل آن نخواهد شد. این معنا را آیه شریفه تصدیق مىکند و مىفرماید:
و ما توجه به اعمال فاسد بىخلوص آنها کرده و همه را باطل و نابود مىگردانیم.
الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً
: به امّت بگو که مىخواهید شما را به زیانکارترین مردم آگاه ساز؟
فانى تباه کردند و به خیال باطل پنداشتند، نیکوکارى مىکنند.
تُسْقى مِنْ عَیْنٍ آنِیَةٍ رخسار گروهى ترسناک و ذلیل باشد و همه کارشان رنج و مشقّت است و پیوسته در آتش فروزان دوزخ معذّبند و از چشمه آب گرم جهنّم آب نوشند.
و برائت از دشمنانش عمل به ارکان دین؛ مورد قبول قرار مىگیرد
[ جمعه 92/9/29 ] [ 11:21 عصر ] [ مهدی احمدی ]
شب یلــــــدا قدم آرام بردار تو می بینی ربابم غصه دار است صدای العطش در گوش مانده شب یلدا تو هم چله نشین باش [ جمعه 92/9/29 ] [ 6:49 عصر ] [ محمدرضا محمدی ]
و خداوند آنگــــــاه که از روح خود در ما دمید ما را بی تاب خود کرد و ما بازیـگوش بـــودیم گم شـدیم اللهـــم عجل لولیــک الفرج و اکنون سالهــاست در انتظار و بی تابی عمیق سر در گم مانده ایم و حتی دلیل دلتنگی های خود را هم گم کرده ایم شاید، باید که آن 313 عاشق پیدا شوند که دلیل دلتنگی هایشان ما را هم راهی شهر عشق کند...م [ جمعه 92/9/15 ] [ 5:31 عصر ] [ محمدرضا محمدی ]
|
||
[ طراحی : عشق آباد شهر من ] [ Weblog Themes By : iran skin ] OnlineUser |