سفارش تبلیغ
صبا ویژن
Live Traffic Feed
اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، موضوعی است که هم‌اکنون به چالشی بزرگ میان دولت و مجلس تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک»، در حالی که دولت، بر اجرای فاز دوم به هر شکل ممکن پافشاری دارد، اکثریت مجلس مخالف اجرای آن هستند، به گونه‌ای که مجلس مجبور به تصویب قانونی شد تا مانع عملی شدن اجرای فاز دوم هدفمندی در سال جاری شود.

بنا بر این گزارش، مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در همایش فرصت‌ها و چالش‌های کسب‌ و کار در تجارت انرژی الکتریکی در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها گفته بود: فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها، باید هنگامی اجرا شود که تورم شیب نزولی دارد؛ بنابراین، اجرای فاز دوم در شرایط کنونی، آثار ناگواری در جامعه بر جای می‌گذارد.

با این حال، برخی از نمایندگان نیز با نظر دولت موافقند و بر این باورند که باید قانون هدفمندی کامل اجرا شود.

در این باره، ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسون اقتصادی مجلس گفت: باید میان قوای سه‌گانه کشور تعامل خوبی برقرار باشد و همدلی ایجاد شود و تأکیدات رهبر انقلاب هم بر همین موضوع است. نباید قانون هدفمندی یارانه‌ها متوقف شود. این قانونی است که آرزوی دیرینه همه مسئولان و دلسوزان نظام بوده و اگر امروز تنها بحث بنزین را در نظر بگیریم، بهای آن در مقایسه با بهای دلار، حتی کمتر از زمان آغاز اجرای هدفمندی است.

فتحی‌پور تأکید کرد: اصلاح قیمت‌ها ضروری است؛ اما نباید با شیب تند باشد. باید وضعیت زندگی مردم لحاظ شده و مورد توجه دولت و مجلس باشد.

وی گفت: ما موافق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هستیم. البته مجلس و دولت باید در کنار هم باشند و کار کار‌شناسی انجام دهند؛ بنابراین، نشست‌های مشترک دولت و مجلس ادامه خواهد داشت و سرانجام به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این که آیا دولت تا سه ماه می‌تواند قانون را آن گونه که باید اجرا کند، گفت: دولت باید وضعیت زندگی مردم را مورد توجه قرار دهد. با توجه به گرانی موجود در کشور و مشکلات قشرهای مردمی، این موضوع حیاتی است و باید در این باره چاره‌اندیشی کرد. اگر امروز قیمت حامل‌های انرژی اصلاح نشود، شاهد افزایش مصرف و در نتیجه نیازمند واردات به ویژه واردات بنزین خواهیم بود؛ آن هم در حالی که مشکلات ارزی داریم و ارزی برای واردات نیست. از سوی دیگر، می‌خواهیم بودجه را بدون نفت هم بنویسیم.

فتحی‌پور درباره تأثیر اجرای فاز دوم هدفمندی بر نرخ تورم و احتمال افزایش دوباره قیمت‌ها گفت: باید اوضاع را مدیریت کرد. در شرایط کنونی تورم هست و قیمت‌ها افزایش یافته؛ بنابراین، باید برای تأمین کالاهای اساسی در نشست‌های مشترک دولت و مجلس، چاره‌جویی کنیم، ولی نباید هدفمندی یارانه‌ها به هیچ عنوان متوقف شود.
 
نماینده مردم کلیبر با اشاره به اجرای ناقص مرحله نخست هدفمندی و حمایت نشدن از تولید در این مدت گفت: قانون باید اجرا شود و به پیش برود. این بار باید برای حمایت از تولید و تأمین کالاهای اساسی کمک کرد. نباید در اجرای هدفمندی عقب‌نشینی کنیم و این کار با مدیریت و با کار کار‌شناسی بین دولت و مجلس اتفاق می‌افتد.

حال باید دید پس از سخنرانی رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی، چه اتفاقی رخ داده که نمایندگان را وادار به چنین چرخشی کرده است؛ شاید این تغییر موضع نمایندگان و برخی چهره‌های شاخص اقتصادی مجلس، مربوط به نشست‌های متعددی باشد که نمایندگان پیش از حضور احمدی‌نژاد، میهمانان آن بودند.

گویا دولت توانسته به هدف خود برسد و یا دست‌کم نزدیک شده باشد! این در حالی است که آمار‌ها نشان می‌دهد، هرگاه دولت اراده‌ای بر انجام کاری داشته، تحت هر شرایطی موفق به انجام آن کار شده است.

به گفته اقتصاددانان، اجرای فاز دوم هدفمندی نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه باعث افزاش نقدینگی و به دنبال آن، افزایش تورم و فشار دوچندان بر مردم خواهد شد، و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، صدمات جبران ناپذیری بر کشور وارد خواهد کرد.

[ شنبه 91/11/7 ] [ 6:51 عصر ] [ محمد مهدی فغانی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره استاد فغانی

مدیر وبلاگ : علی فغانی[467]
نویسندگان وبلاگ :
محمد مهدی فغانی[208]
محمدرضا محمدی[167]
رضا اشرفی[66]
مهدی احمدی[71]

علی فغانی هستم بچه خاک پاک ایران اسلامی عشق آباد طبس از توابع استان یزد . به ورزشهای رزمی علاقه دارم مربی ممتاز ملی ( کیو کوشین وآشی هارا کاراته) ودان 6 آشی هارا ، دان 5 کیوکو شین کاراته هستم. دنیا را دار مبارزه می دانم مبارزه با .... به عرض زندگی فکر می کنم نه به طول آن. عشق به همسر وفرزندانم دارم دین قرآن کریم ،ولایت ووطنم را با تمام وجودم دوست دارم .
آمار بازدید

 

بازدید امروز: 14
بازدید دیروز: 134
کل بازدیدها: 1467350
ابزار جستجو



در این وبلاگ
در کل اینترنت
تقدیم به روح پاک استاد