سفارش تبلیغ
صبا ویژن
Live Traffic Feed

چرا  امام زمان علیه السلام با کلمه قائم و مهدى خوانده مى شود، و اینکه بعضى با شنیدن لقب قائم برمى خیزند و مى ایستند براى چیست ؟ 
در بسیارى از روایات ، آن حضرت با لقب قائم  و مهدى ، یاد شده و در مورد قائم ، بسیار مى شد که در زمان ائمه علیهم السلام بر اثر ظلم و فساد و حاکمان غاصب ، امامان به یاد امام زمان علیه السلام مى افتادند و مى فرمودند: قائم ما انتقام ما را خواهد گرفت.
قائم یعنى قیام کننده ، نظر به اینکه قیام و نهضت حضرت مهدى (عج ) جهانى است و در تمام تاریخ بشر چنین قیام و حکومتى نبوده ، آن حضرت با این عنوان خوانده مى شود.
اما اینکه پیروان آن حضرت با شنیدن این لفظ و یا با تلفظ به این کلمه برمى خیزند و مى ایستند، این کار یک نوع عمل مستحبى است و احترام و اظهار پیوند و انتظار آن حضرت است و ضمنا مردم را به یاد نهضت و قیام حضرت مهدى (عج ) مى اندازد و براى آنها تلقین عملى مى شود که باید برخاست ، نهضت کرد، امیدوار بود و به زمینه سازى براى ظهور و قیام جهانى رهبرى معصوم و قاطع که امید پیامبران و امامان و همه مستضعفان جهان و قلب تپنده هستى است پرداخت .
این کار حتى در زمان امام صادق علیه السلام در میان شیعیان معمول بوده ، حتى نقل شده در خراسان در حضور حضرت امام رضا علیه السلام کلمه قائم

 ذکر شد، امام رضا علیه السلام برخاست و دستش را بر سر نهاد و فرمود: اللّهم عجل فرجه و سهل مخرجه ؛

خداوندا بر فرجش شتاب کن ، و راه ظهور و نهضتش را آسان گردان.
اما در مورد واژه مهدى ، از این روست که امام زمان هدایت شده و هدایت کننده است .
امام صادق علیه السلام در ضمن حدیثى در این مورد فرمود:
 
انما سمى القائم مهدیا لانه یهدى الى امر مضلول عنه و سمى القائم لقیامه بالحق ؛
آن حضرت را مهدى گویند، زیرا او مردم را به امرى که گم کرده اند هدایت مى کند، و قائم گویند چون به حق قیام کند


[ پنج شنبه 91/2/28 ] [ 8:7 عصر ] [ مهدی احمدی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره استاد فغانی

مدیر وبلاگ : علی فغانی[467]
نویسندگان وبلاگ :
محمد مهدی فغانی[208]
محمدرضا محمدی[167]
رضا اشرفی[66]
مهدی احمدی[71]

علی فغانی هستم بچه خاک پاک ایران اسلامی عشق آباد طبس از توابع استان یزد . به ورزشهای رزمی علاقه دارم مربی ممتاز ملی ( کیو کوشین وآشی هارا کاراته) ودان 6 آشی هارا ، دان 5 کیوکو شین کاراته هستم. دنیا را دار مبارزه می دانم مبارزه با .... به عرض زندگی فکر می کنم نه به طول آن. عشق به همسر وفرزندانم دارم دین قرآن کریم ،ولایت ووطنم را با تمام وجودم دوست دارم .
آمار بازدید

 

بازدید امروز: 57
بازدید دیروز: 122
کل بازدیدها: 1466590
ابزار جستجو



در این وبلاگ
در کل اینترنت
تقدیم به روح پاک استاد