سفارش تبلیغ
صبا ویژن
Live Traffic Feed

حضرت فاطمه علیهاالسلام 
السلام علیک یابن فاطمة الزهرا سیدة نساءالعالمین؛ سلام بر تو اى فرزند فاطمه زهرا سرور زنان عالمیان
 
در ادامه شرح زیارت عاشورا، شرح می دهیم که چرا حضرت فاطمه(علیهاالسلام) سیده و سرور زنان دو عالم هستند.
در تاریخ نام زن‎هایی که با دیگر زن‎ها از جهت فکری و روحی متفاوت بوده‎اند، و در عصر خود تاثیرگذار بوده‎اند؛ ذکر شده است. اما از حضرت فاطمه(علیهاالسلام) به عنوان “سیدة النساء العالمین”، نام برده شده است. یعنی ایشان به عنوان سرور زنان هر دو عالم معرفی شده‎اند.
شایان ذکر است که حضرت فاطمه(علیهاالسلام)، فاطمه نشد؛ چون فرزند پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) بود. بلکه فاطمه شد چرا که بنده خدا بود و به معنای واقعی کلمه بندگی می‎کردند. در روایات ذکر شده که از بس ایشان می‎ایستادند به نماز و عبادت، پاهای مبارکشان متورم شده بود.
یکى از زنهایی که هم از حیث خلقت جسمى و هم از حیث خلقت روحى با تمام زن‎هاى عالم فرق دارد، فاطمه دختر پیامبر اکرم(علیهماالسلام) است. ایشان از جهت خلقت جسمى، عادات زنها را نداشت. امام باقر(علیه‎السلام) فرمود: لما ولدت فاطمة اوحى الله تعالى الى ملک فانطلق به لسان محمد فسماها فاطمة ثم قال انى فطمتک بالعلم و فطمتک عن الطمث .
پیامبر اکرم در روایتی دیگر فرمود: والله لقد فطمها الله تبارک و تعالى بالعلم و عن الطمث بالمیثاق .
نکته مهم در این حدیث آنست که می‎فرماید:
“فطمتک عن الطمث”؛ ما تو را اى فاطمه از دماء ثلاثه که زنان مى‎بینند پاک و پاکیزه آفریدیم اگر چه دستگاه خون حیض در زن نباشد حاملگى هم براى او نیست و چون از عادت زنانگى بیفتد دیگر حامله نمى‎شود. ولى حضرت فاطمه(علیهاالسلام) با آن که این عادت را نداشتند، پنج فرزند تحویل جامعه دادند که هر کدام آنها با دنیا و مافیها برابرى می‎کرد پس این یک معجزه براى آن بانو بوده است .

فاطمه سیده نساء

حضرت فاطمه(علیهاالسلام) از جهت خلقت روحى هم با زنان دیگر فرق داشته بلکه برتر و بالاتر از مریم هم بوده است چرا که خداوند درباره حضرت مریم می‎فرماید: “ان الله اصطفیک و طهرک على نساءالعالمین” مراد از برترى مریم بر زنان عالم فقط در زمان خودش بوده، قرینه بر این مدعى، آیه مبارکه بنى اسرائیل است که می‎فرماید: «یا بنى اسرائیل اذکروا نعمتى التى انعمت علیکم و انى فضلتکم على العالمین»، بدیهی است که هرگز بنى اسرائیل را بر مؤمنین زمان پیغمبر ما و امت او ترجیح نداده بلکه افضلیت بنى اسرائیل تا زمانى است که عیسى نیامده باشد، اگر در زمان عیسى افضلیتى براى بنى اسرائیل باشد باید ایمان به عیسى نیاورند و همچنین در زمان پیغمبر خاتم ملت یهود باید از ایمان آوردن به این پیغمبر استثناء شوند و این به دلیل عقل و نقل باطل است، پس مریم بزرگ زنان زمان خود بوده است.
ولى پیغمبر درباره فاطمه‎اش فرمود: «فاطمة سیدة نساءالعالمین من الاولین و الاخرین و آنها لتقوم فى محرابها فیسلم علیها سبعون الف ملک من المقربین و نیادونها بمانادت به الملائکة مریم فیقولون یا فاطمة ان الله اصطفیک و طهرک على نساء العالمین .
در علل الشرایع از حضرت صادق(علیه‎السلام) روایت می‎کند که فرمود فاطمه را محدثه نامیدند براى آن که ملائکه از آسمان بر وى نازل شده او را ندا می‎کردند چنانکه مریم را ندا می‎کردند و می‎گفتند: «ان الله الصطفیک و طهرک على نساءالعالمین»، پس فاطمه با ایشان و ایشان با فاطمه حدیث می‎کردند، حتى شبى آن خانم از ملائکه سئوال کرد، آیا مریم افضل زنان عالمیان نیست؟ عرض کردند مریم افضل زنان عالم خود بود، ولى خدا تو را سیده زنان عالم او و عالم خودت و بلکه سیده نساءالعالمین اولین و آخرین قرار داد.
 معرفت به وجود مطهر حضرت فاطمه(علیهاالسلام)

در بحارالانوار روایتى از حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل می‎کند که آن حضرت درباره حضرت فاطمه(علیهاالسلام) فرمود: فاطمة هى الصدیقة الکبرى و على معرفتها دارت القرون الاولى .
صاحب کتاب “خصایص الفاطمیه” می‎گوید: قرن داراى چند معنى می‎باشد:
- هفتاد، هشتاد، سى، صد سال .
- منظور از قرن، اهل هر زمان هستند که در آن پیغمبرى باشد مثل زمان حضرت موسى، زمان حضرت عیسى و غیره .
- منظور از قرن عمر غالب مردم است .
اما معنى “دارت” در حدیث است که: “اولوالعزم من الرسل سادة المرسلین والنبیین علیهم دارت الرحى؛ پیغمبران اولوالعزم آقایان پیغمبرانند. آسمان‎ها و زمین به واسطه بودن آنها دور می‎زنند یعنى به تصدق سر آنها گردش می‎کنند.

منبع :کتاب شرح زیارت عاشورا، اثر حضرت آیة الله حاج سیداحمد میرخانی


[ چهارشنبه 89/8/19 ] [ 11:27 عصر ] [ علی فغانی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره استاد فغانی

مدیر وبلاگ : علی فغانی[467]
نویسندگان وبلاگ :
محمد مهدی فغانی[208]
محمدرضا محمدی[167]
رضا اشرفی[66]
مهدی احمدی[71]

علی فغانی هستم بچه خاک پاک ایران اسلامی عشق آباد طبس از توابع استان یزد . به ورزشهای رزمی علاقه دارم مربی ممتاز ملی ( کیو کوشین وآشی هارا کاراته) ودان 6 آشی هارا ، دان 5 کیوکو شین کاراته هستم. دنیا را دار مبارزه می دانم مبارزه با .... به عرض زندگی فکر می کنم نه به طول آن. عشق به همسر وفرزندانم دارم دین قرآن کریم ،ولایت ووطنم را با تمام وجودم دوست دارم .
آمار بازدید

 

بازدید امروز: 51
بازدید دیروز: 122
کل بازدیدها: 1466584
ابزار جستجو



در این وبلاگ
در کل اینترنت
تقدیم به روح پاک استاد