سفارش تبلیغ
صبا ویژن
Live Traffic Feed

حضرت علی علیه السلام هنگامی که مالک اشتر را برای حکومت مصر می فرستد نامه ای به او داده و خلاصه ای از آئین شهریاری و شیوه حکومتداری برای او می نویسد که برای تمام حاکمان تاریخ و حکومت های بعدی به یادگارمانده است.

در بخشی از این نامه، به مالک می فرمایند : تا می توانی با اهل تقوی و راستگویان بپیوند و معاشران خود را چنان پرورش بده که تو را فراوان نستایند ( مداح پرور نباش ). و ترا برای اعمالی که انجام نداده ای تشویق نکنند زیرا ستایش و مداحی بی اندازه ، خودپسندی می آورد و انسان را به سرکشی وا می دارد . هرگز نیکوکار و بدکار در نظرت یکسان نباشدزیرا در اینصورت نیکوکاران در انجام کارهای نیک بی رغبت شده و بدکاران در کارهای زشت خود تشویق می شوند پس هر کدام از مردم را براساس کردارشان ( و میزان کار نیکی که انجام داده ) پاداش بده ..... کارگزاران دولتی را از میان مردم با تجربه و با حیا و از خانواده ها ی پاکیزه و با تقوی که در مسلمانی سابقه درخشانی دارند انتخاب کنزیرا اخلاق آنان گرامی تر و آبرویشان محفوظتر و طمع ورزی شان کمتر و آینده نگری شان بیشتر است . سپس روزی فراوان و حقوق کافی به کارمندان و کارگزاران ارزانی دار ، زیرا دستمزد کافی آنان را بر اصلاح خود و بی نیازی از خیانت به اموالی که زیر دستشان است تقویت می کند و اگر خیانت در امانت کرده و یا از تو فرمان نبرند حجت بر آنها تمام است ( و می توانی از آنها مواخذه شدید بکنی ) سپس رفتار و عملکرد کارگزاران و کارمندان را بررسی کن و آنها را تحت نظر بگیر " و أبعث العیون " و جاسوسان و بازرسان مخفی، از افراد راستگو و وفادار برای مراقبت از عملکرد کارکنانت به کار بگمار زیرا مراقبت و بازرسی پنهان تو از کار آنها ، سبب امانتداری آنان با مردم می شود . و سخت مراقب عملکرد همکاران و یاران نزدیکت باش و اگر یکی از آنان دست به خیانت زد و گزارش جاسوسان تو هم آن خیانت را تایید کرد ، به همین مقدار گواهی بر علیه او ، اکتفا کن و او را با تازیانه کیفر کن و آنچه از اموال در اختیار دارد از او بازپس گیر ، سپس او را در جایگاه خواری و ذلت در جامعه بنشان و خیانتکار شمرده و طوق بدنامی به گردنش بیفکن....

منبع:http://www.mums.ac.ir/culture/fa/HOKOOMAT4


[ یکشنبه 89/8/9 ] [ 10:16 عصر ] [ علی فغانی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره استاد فغانی

مدیر وبلاگ : علی فغانی[467]
نویسندگان وبلاگ :
محمد مهدی فغانی[208]
محمدرضا محمدی[167]
رضا اشرفی[66]
مهدی احمدی[71]

علی فغانی هستم بچه خاک پاک ایران اسلامی عشق آباد طبس از توابع استان یزد . به ورزشهای رزمی علاقه دارم مربی ممتاز ملی ( کیو کوشین وآشی هارا کاراته) ودان 6 آشی هارا ، دان 5 کیوکو شین کاراته هستم. دنیا را دار مبارزه می دانم مبارزه با .... به عرض زندگی فکر می کنم نه به طول آن. عشق به همسر وفرزندانم دارم دین قرآن کریم ،ولایت ووطنم را با تمام وجودم دوست دارم .
آمار بازدید

 

بازدید امروز: 44
بازدید دیروز: 81
کل بازدیدها: 1467752
ابزار جستجو



در این وبلاگ
در کل اینترنت
تقدیم به روح پاک استاد